با ما همراه باشید

اخبار

اولین سمینار گردشگری سلامت در اردبیل برگزار شد

منتشر شده

در

اولین سمینار گردشگری سلامت در اردبیل

در راستای رویداد اردبیل ۲۰۲۳ اولین سمینار گردشگری سلامت با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد. برگزاری این سمینار حسن خطام برنامه اردبیل ۲۰۲۳ است.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا؛ حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث فرهنگی استان و دبیر استانی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ گفت: اولین سمینار بین المللی با محوریت آبهای گرم معدنی استان برگزار می شود.
وی افزود: بر اساس آمار یک میلیون و ۶۰۰ هزار تردد به استان اردبیل قبل از پاندمی کرونا انجام شده که ظرفیت بزرگی برای گردشگری استان بود.
محمدی با اشاره به اینکه وجود آبهای گرم معدنی از ظرفیتهای بی نظیر استان است، ادامه داد: برگزاری این سمینار حسن خطام برنامه اردبیل ۲۰۲۳ می باشد و نقش دانشگاهها و مراکز علمی در این رویداد بی بدیل است.

همکاری دانش بنیان و گردشگری برای کشور ثروت آفرین است

تقی اکبری، معاون دانشگاه محقق اردبیلی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی دانشگاه محقق از سمینار گردشگری سلامت گفت: ایران در آغاز راه توسعه گردشگری است.
وی اظهار کرد: ارزش افزوده کشاورزی ۸ درصد و ارزش افزوده صنعت ۲۰۰ درصد و ارزش افزوده دانش بنیان ۴۰۰ درصد است و همکاری دانش بنیان در صنعت گردشگری برای کشور ثروت آفرین خواهد بود.
معاون دانشگاه محقق افزود: آبهای گرم معدنی میتواند در ایجاد مراودات بین المللی و ایجاد صلح پایدار بین المللی موثر باشد.
اکبری بیان کرد: ۱۴۰۰ دانشجو از ۸ کشور در استان اردبیل وجود دارد که میتوانند بعنوان سفیران فرهنگی ما در کشورهایشان باشند.

استان اردبیل آمادگی کامل برای همکاری با سرمایه گذاران را دارد

یاسر عبداللهی عابد، معاون امور اقتصادی استانداری در این سمینار با بیان اینکه استان اردبیل جاذبه های تاریخی و موهبتهای طبیعی دارد و به ییلاق ایران شهرت دارد، افزود: تمامی ۱۲ شهرستان استان جاذبه های گردشگری دارند و همچنین وجود ۱۱۰ چشمه در سطح استان در کنار سایر ظرفیتها برای تعاملات اقتصادی و سرمایه گذاری ها مناسب می باشد.

عبداللهی ادامه داد: استان اردبیل می تواند محلی برای تبادل افکار در صنعت گردشگری باشد و به رشد و توسعه استان کمک نماید.

معاون اقتصادی استانداری اضافه کرد: امروزه گردشگری سلامت می تواند با گردش مالی بیش از صدها میلیارد دلار در سطح جهان نقش آفرینی اقتصادی داشته باشد.

تبلیغات

وی گفت: اقتصاد گردشگری و تکمیل زنجیره های پیشرفت از اولویتهای استانداری است و آمادگی کامل برای همکاری با سرمایه گزاران را داریم.

سیاست ما ارتباط با دانشگاه‌هاست

دیاکو عباسی، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور نیز در این سمینار گفت: شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در رویکرد مدیریتی با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده است.

وی اعلام کرد: شورای راهبری گردشگری سلامت کشور متشکل از ۴ وزارتخانه گردشگری، امور خارجه، واجا و بهداشت می باشد و سعی کرده ایم با ایجاد یک زنجیره کامل، دستگاههای متولی در این صنعت مسئولیت داشته باشند.

وی عنوان کرد: تعامل و ارتباط بین بخشی در سطح خوبی در شورای راهبری قرار دارد و ارتباطات مناسب فعلی جایگزین اصطکاک سال های گذشته شده و با تقسیم کار مناسب در شورای راهبری گردشگری سلامت اقدامات لازم انجام میشود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به تمرکز بر بقیه بخش‌ها و گونه‌های دیگر گردشگری در شورای راهبری بیان کرد: آموزش مدیریت اسپا در هتلها بصورت دوره برگزار شد و همچنین برگزاری سمینار فعلی نیز از برنامه‌های شورای راهبری بود.

عباسی خاطرنشان کرد: سیاست ما ارتباط با دانشگاه‌ها است و فعالیت در این زمینه را همکاری می دانیم و فعالین آینده ما در صنعت گردشگری سلامت کشور، دانشجویان رشته های مرتبط دانشگاهها خواهد بود.

وی بیان کرد: طبق مطالعه ملی در حوزه آبهای درمانی ۸۰۰ چشمه آب معدنی در سطح کشور وجود دارد و دسته بندی انجام شده است و ۳۶۰ آب گرم درمانی با خواص ویژه شناسایی شده و از این تعداد ۱۰ درصد در استان اردبیل واقع شده و استان اردبیل را به کانون آبهای گرم معدنی درمانی تبدیل کرده است.

تبلیغات

عباسی با اعلام اینکه ۶۰ میلیارد دلار ارزش افزوده آبهای گرم معدنی در سطح بین الملل است، اظهار کرد: ایران ۲۰ درصد ظرفیت جهانی را دارد و باید تلاش کنیم در مسیر بین المللی سازی خدمات گردشگری سلامت برای توسعه اقتصادی کشور قدم برداریم.

مشکل اصلی ما غفلت از آمایش سرزمین است

صدف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس در سمینار گردشگری سلامت گفت: مشکل اصلی ما غفلت از آمایش سرزمین است و این موضوع چندین سال است که مورد تاکید رهبری نیز می باشد.

وی با اشاره به اینکه حوزه سوداگری در صنعت توریسم ارزش افزوده بالاتری دارد، تصریح کرد: باید به سمت تدوین قوانین حمایتی در جهت حمایت از هتلینگ و سایر خدمات جنبی گردشگری اقدام کنیم.
بدری با تاکید بر اینکه دولتمردان ما اهمیتی به حوزه گردشگری کشور قایل نیستند، گفت: در برنامه هفتم توسعه احکام حمایتی برای حوزه گردشگری را با کمک به ایجاد زیرساختها تدوین کردیم.

نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین با اشاره به الگو بودن دولت ترکیه در ارایه حمایتهای بلاعوض به صنعت گردشگری، اذعان کرد: از این سمینار پیشنهادات تقنینی را تدوین کنید و در اختیار نمایندگان استان قرار دهید.

تقویت ارتباط صنعت گردشگری با دانشگاهها رویکرد معاونت گردشگری کشور است

ابوطالب قاسمی، مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری معاونت گردشگری کشور گفت: تقویت ارتباط صنعت گردشگری با دانشگاهها رویکرد این معاونت است.

وی گفت: همسایگی استان اردبیل با برخی کشورها، دارا بودن اقلیم خاص و ظرفیتهای گردشگری استان اردبیل سبب ایجاد جایگاه ویژه در گردشگری سلامت کشور شده است.

قاسمی ادامه داد: رویکرد متنوع در حوزه سلامت و تندرستی گردشگری را با رویکرد سرمایه گذاری کمتر و ایجاد اشتغال بیشتر و بهره وری بیشتر را در دستور کار خود داریم.
وی ضمن تاکید بر ایجاد تعامل بین دستگاههای اجرایی مرتبط در استان برای حمایت از توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل، افزود: تمرکززدایی در حوزه گردشگری ضروری است.

تبلیغات

مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری معاونت گردشگری کشور افزود: فرصتهای سرمایه گزاری احصا شده و با تاییدیه کارگروههای مربوطه و حذف بروکراسی اداری و ایجاد شرایط شفاف برای واگذاری عرصه ها جهت جذب سرمایه گذاران آمادگی داریم.

این مقام وزارتی میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: بسترسازی و قانونگذاری برای حمایت از توسعه گردشگری با تدوین احکام متنوع در برنامه هفتم توسعه نیاز است و معافیت گمرگی برای ورود تجهیزات مورد نیاز برای گردشگری جهت حمایت از بخش خصوصی ضروری می باشد.

قاسمی با بیان اینکه همکاری وزارت بهداشت جهت ایجاد بستر لازم برای گردشگری سلامت جز احکام برنامه هفتم توسعه کشور بود، گفت: حمایت بین دستگاهی و افزایش هم افزایی در جهت توسعه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان و همچنین برقراری آموزش برای همه ذینفعان در حوزه گردشگری باید جدی گرفته شود.

فعالیت دلال‌ها مانع از خدمات رسانی آژانس های صلاحیت دار است

حسین نیکونام، رییس انجمن دفاتر حرفه ای گردشگری، سلامت ایران ضمن اعلام اینکه مشکل اساسی در زیرساختهای گردشگری سلامت داریم، اظهار کرد: یکی از این مشکلات وجود دلال ها می باشد و فعالیت دلال ها مانع از خدمات رسانی آژانس های صلاحیت دار است.

وی تصریح کرد: آمارهای مراجعه گردشگری سلامت کشور هر روز کاهش پیدا می کند و باید از تعارفات معمول بیرون بیاییم و بدنبال راهکارهای عملی برای توسعه گردشگری سلامت کشور باشیم.

نکونام ادامه داد: ترکیه با یک جشنواره بالن سواری توسعه گردشگری را خود را سرعت داده و ما نیز راه برای توسعه داریم و در این راستا توقع مالی از دولت نداریم اما میخواهیم برای، ساماندهی دلالهای حوزه گردشگری سلامت همکاری های لازم را انجام دهد.

این فعال صنعت گردشگری با اذعان بر اینکه دلال های فرصت طلب حیثیت کشور را لطمه میزنند، ادامه داد: پروازها باید برقرار باشند و اجبار به شرکتهای هواپیمایی برای برقراری پرواز به استان اردبیل توسط مسئولان استان وارد شود.

تبلیغات

نکونام با بیان اینکه چرا باید راه آهن این استان این همه زمان ببرد، افزود: دولت می تواند از آژانس‌های گردشگری سلامت حمایت کند و استانها نیز باید فشار در سطح ملی برای توسعه گردشگری سلامت خودشان را داشته باشند.

گفتنی است در حاشیه این سمینار تفاهمنامه همکاری دستگاههای مرتبط گردشگری سلامت با حضور مسئولان منعقد شد.

گردشگری سلامت صنعتی است که تخصص و آموزش و پژوهش لازم دارد

علی محمدیان اردی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این سمینار افزود: گردشگری سلامت صنعتی است که تخصص و آموزش و پژوهش لازم دارد و نباید توسط دلال ساماندهی شود.

وی ادامه داد: قبلا روزانه بیش از دو هزار آذری از مرز به استان ما وارد می شدند و ایجاد فرصت مناسب برای جذب سرمایه گذار می تواند برای توسعه گردشگری سلامت در استان مفید باشد.

محمدیان گفت: در تعرفه قیمت ها در گردشگری سلامت به هم ریختگی وجود دارد و حدود یک میلیون و دویست هزار گردشگر سلامت در کشور داریم و هر بیمار می تواند برای اقامت سالانه پنج میلیارد دلار درآمد داشته باشد و به سه برابر قابل ارتقا است.

وی بیان کرد: در رتبه بندی جهانی از نظر مدیکال پزشکی رتبه ۴۶ را داریم اما خیلی از کشورهای عربی مثل بحرین و ابوذبی از ما جلو تر هستند و سه شاخص محیط مقصد ، صنعت توریسم منطقه و کیفیت خدمات تعیین کننده امتیازات در رتبه بندی فوق است.
محمدیان تصریح کرد: ثبات اقتصادی و تشابه فرهنگی و زبانی و امنیت مسافرت و تصور کلی از کشور مقصد در ذهن انسانها از فاکتورهای گردشگر پذیری است.

رییس دانشگاه علومپزشکی گفت: قیمت پایین درمان ، مراقبت های سلامتی و آب و هوا و سرویس های خدماتی و درمانی از نظر اعتبار بین المللی نیز حایز اهمیت است و شاخص های کیفی خدمات و مارک و اعتبار آنها نیز موثر است.

تبلیغات

محمدیان اضافه کرد: توانمند سازی و آموزش کسانی که در ورود گردشگران به کشور و مراکز خدماتی موثر هستند بسیار مهم است و خدمات پس از فروش خدمت سلامت را اگر نداشته باشیم چرخه گردشگری سلامت ابتر خواهد بود.
این مقام مسئول افزود: در اردبیل چهار مرکز ویژه خدمات پزشکی گردشگری با به اصطلاح ار پی دی داریم و اینها نباید تخلف پزشکی و درمانی داشته باشند و به زبان بیمار پرونده تشکیل دهند و در کشور حدود ۲۵۲ بیمارستان آی پی دی داریم و استان ما نسبت به کل کشور در وسط دارندگی این امکان قرار دارد.
وی اظهار کرد: مسایل سیاسی ارتباط مستقیم با توریسم سلامت دارد و رشته های مختلف جراحی از زیبایی تا سرطان ها زمینه ها مراجعه گردشگران خارجی بوده است.


اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

اخبار

تونس روادید سفر برای گردشگران ایرانی را لغو کرد

منتشر شده

در

توسط

پرچم ایران و تونس جهانگردی گردشگری

وزارت گردشگری تونس از لغو روادید سفر برای گردشگران ایرانی خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از ایرنا، وزارت گردشگری تونس در نامه‌ای اعلام کرد که روادید برای گردشگران ایرانی و عراقی را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت گردشگری تونس اعلام کرد که روادید سفر ۱۵ روزه گردشگری به تونس برای گردشگران ایرانی دارای گذرنامه سفر عادی لغو شده است.

وزارت گردشگری تونس در این نامه افزوده است که این تصمیم در چارچوب اقدام متقابل صورت گرفته و از روز شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ (شنبه ۲۶ خرداد) اجرا می‌شود.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که اتباع ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه دستور العمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در باره لغو روادید یکجانبه با ۲۸ کشور را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده است.

تبلیغات

بیکدلی گفت: بر این اساس اتباع این ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می‌کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و آنها می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: اتباع کشور هند می‌توانند از مبادی هوایی بدون نیاز به روادید وارد ایران شوند و برای ورود از طریق مرزهای زمینی باید روادید دریافت کنند.

بیکدلی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۸ کشور شامل عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کوبا، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان (هوایی) می‌شوند.

ادامه مطلب

برترین ها