با ما همراه باشید

اخبار

بخش اعظمی از موانع پرونده ثبت جهانی «هگمتانه» رفع شده است

منتشر شده

در

هگمتانه همدان

مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اعلام کرد: بخش اعظمی از موانع پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» با توجه به نزدیکی حضور ارزیابان یونسکو در استان رفع شده است.

به گزارش سرزمین پدری از ایسان، محسن جانجان، پیرامون اقدامات انجام شده به منظور ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» و حضور ارزیابان یونسکو در اوایل شهریورماه در استان، اظهار کرد: آسفالت داخل محوطه باستانی هگمتانه جمع و تابلوهای راهنما در قسمت‌های مختلف عرصه نصب شده است و آسفالت دور میدان هگمتانه هم بعد از ۷۰ سال برداشته شد که این موضوع یکی از موانع جدی برای ثبت جهانی تلقی می‌شد.

وی با اشاره به ساماندهی کل محوطه هگمتانه توضیح داد: ساماندهی ترانشه‌های کاوش پیشین تپه هگمتانه، مرمت کلیساها و مجدداً ایجاد راه دسترسی به ترانشه‌ها انجام شده است.

جانجان با اشاره به اینکه اکثر سراهای بازار همدان نیز یا مرمت شده یا در حال مرمت هستند، خاطرنشان کرد: بخش اعظم کارها در راستای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه انجام شده و یا در حال انجام است و برای بخش باقیمانده که اندک است، طرح و برنامه داریم که زمان حضور ارزیابان طرح‌ها ارائه خواهد شد.

وی درباره مرمت خانه‌های تاریخی، سراها، جداره‌سازی‌های پیاده‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام خمینی(ره) و اتمام آن تا زمان حضور ارزیابان گفت: به آنها خواهیم گفت مرمت انجام شده یا در حال انجام است اما برنامه مرمت داریم و طرح تهیه شده در فرصت های آینده به صورت کامل پیاده‌سازی و اجرا خواهد شد.

جانجان به ساماندهی بازارچه میوه و تره‌بار با نصب تابلوها و سایه‌بان‌های متحدالشکل برای آنها و خروج از بهم ریختگی این راسته و ورود دستگاه‌های خدمات‌رسان به منظور مرتب کردن آن محوطه اشاره کرد و یادآور شد: سایه‌بان‌های دور میدان امام خمینی(ره) نیز یکدست شده است.

تبلیغات

وی با اشاره به اینکه حذف بخشی از زوائد مسجد جامع همدان و مرمت باکلن آرامگاه «استر و مردخای» انجام شده است، افزود: در بحث جداره‌سازی پیاده‌راه‌های اکباتان و میدان مرکزی شهر همدان و ساماندهی بازار شهرداری واقعاً پای کار بوده است.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه تمام دستگاه‌ها برای ثبت جهانی هگمتانه پای کار بوده‌اند و همدلی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: استاندار بازدیدهای ۵ صبحش را ویژه مدیران تدارک می دید و ۱۰ صبح را برای صحبت و گرفتن بازخورد از مردم اختصاص می داد.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان با تأکید بر اینکه اقناع‌سازی بازاریان و کسبه با حضور استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، انجمن‌ها و سمن‌ها و صحبت آنها با مردم انجام شده است، اذعان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد مردم همدان با موضوع ثبت جهانی هگمتانه و اهمیت این موضوع و آورده آن برای استان آشنا و مطلع هستند.

وی درباره جانمایی پارکینگ در انتهای بلوار علویان شهر همدان بیان کرد: این موضوع در حال بررسی است به طوری که باید برای مسأله پارکینگ همه دستگاه‌های ذیربط با هم در این زمینه تصمیم بگیرند.

جانجان درباره تغییر کاربری پیاده‌راه اکباتان اعلام کرد: قرار است به صورت فصلی یا دوره‌ای نمایشگاه‌هایی به منظور عرضه صنایع دستی و سوغات در پیاده‌راه اکباتان ایجاد کنیم تا این محدوده زنده و پویا شود و با برگزاری رویدادها رونق یابد و کسبه هم منتفع شوند.


تبلیغات

اخبار

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» در اصفهان برگزار شد

منتشر شده

در

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش

صفهان پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز، از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این رویداد ملی از سوی آکادمی خیر ایران طرح‌ریزی شده و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در برگزاری آن همکاری داشت.

در روز نخست این استارت‌اپ ویکند اجتماعی، شهرزاد ترابی‌زاده، مدیر داخلی مرکز نوآوری هاب اصفهان، به عنوان تسهیل گر، برای دانشجویانی که در این رویداد ثبت نام کرده بودند، توضیحاتی را در خصوص نحوه برگزاری استارت‌اپ ویکندهای اجتماعی بیان کرد و در فواصل منظم، سه تن از کارآفرینان اجتماعی اصفهان و تهران که در حوزه زنان، صنایع دستی و محیط زیست، فعالیت جدی داشتند، تجربیات زیسته خود را برای حاضران بیان کردند. ‌

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا؛ در ادامه این رویداد ملی، با توزیع بسته مربوط به ثبت ایده‌ها و شرح فرایند و معیارهای داوری، ۵۶ ایده از سوی شرکت‌کنندگان طرح شد و هر فرد، ۶۰ ثانیه فرصت داشت تا این ایده را در حضور جمع ارائه کند. پس از پایان فرایند رأی‌گیری، ۱۰ ایده برتر معرفی شد و ایده «مدرسه زندگی» که از سوی سمیرا قاسمی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان طرح شده بود نیز جزء ۱۰ ایده برتر قرار گرفت.

در روز دوم این رویداد کارگاه «ترسیم مدل بوم کسب و کار» توسط کتایون سپهری برگزار شد. در این کارگاه شرکت کنندگان آموختند که به چه صورت بیزینس مدل ایده‌ خود را بر روی تابلو ترسیم کنند و به تصویر ذهنی دقیق‌تری درباره کسب و کار خود دست یابند.

همچنین، محمدصالح طیب نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکار به بیان نکات و سخنانی در خصوص چگونگی شکل گیری آزمایشگاه مدیریت و اندیشکده حکمرانی پرداخت. سپس، کارگاهی با عنوان «اعتبار سنجی ایده» توسط داوود دهقان برای شرکت کنندگان برگزار شد. در این فواصل تیم‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و منتورها به آن‌ها کمک کردند تا به نسخه نهایی بوم کسب و کارشان دست یابند.

تبلیغات

در روز سوم، کارگاهی با عنوان «ارائه تاثیرگذار» توسط مهران کریمی برگزار شد و در نهایت، تیم‌ها بوم کسب و کار خود را تکمیل کردند و در حضور داوران، ساناز منصف، محمد زاهدی و مهران کریمی به ارائه آن پرداختند.

ادامه مطلب

اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

برترین ها