با ما همراه باشید

اخبار

تجلی بخشی از هنر ساسانیان در بندیان درگز

منتشر شده

در

تجلی بخشی از هنر ساسانیان در بندیان درگز

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مجموعه بندیان درگز اولین سایت موزه شرق ایران و مکان مناسبی برای معرفی بخشی از هنر دوره ساسانی خراسان است.

محمود طغرایی گفت: مجموعه تاریخی بندیان و یاریم تپه در ۲ کیلومتری شمال غرب شهر درگز، ابتدای جاده روستای ارتیان و در کنار رودخانه درونگر واقع شده است.

محوطه باستانی بندیان پس از کشف اتفاقی قطعات گچبری در سال ۱۳۶۹ در این محل شناسایی شد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد این شواهد و پس از انجام چندین فصل کاوش باستان‌شناسی توسط مهدی رهبر، آثار ارزشمند و منحصر به‌فرد معماری از دوره ساسانی کشف شد. این شواهد در محدوده حدود ۴ هکتار قرار دارد و تاکنون از زیر خاک بخش کوچکی از آن خارج شده است.

 

قسمت اصلی بندیان، ساختمان مرکزی یا نیایشگاه است که در برگیرنده تالاری مربع شکل به ابعاد ۵/۸ در ۵/۱۰ مترمربع است و سقف این بنا روی ۴ ستون گچبری شده زیبا قرار گرفته. بر روی دیوارهای داخلی این تالار، هفت صحنه گچبری شده قرارگرفته که از حیث تاریخی و هنری واجد ارزش‌های فراوانی است.

وی در خصوص تصاویر گچبری‌ها اضافه کرد: صحنه شکار گوزن توسط پادشاه سوار بر اسب، صحنه جنگ پادشاه ساسانی با پادشاه اجنبی، صحنه پیروزی پادشاه ایرانی بر دشمن اجنبی، صحنه مذهبی شامل تصویری از فرشته آناهیتا، الهه فراوانی و آب‌های روان، با ظرف آبی در دست که در حال ریختن به زمین و زنبق‌هاست، صحنه‌های معرفی شخصیت‌های مهم دوره ساسانی، صحنه تاج‌بخشی و صحنه ضیافت را می‌توان در این بنا مشاهده کرد.

تبلیغات

این صحنه‌ها با نوارهای ترسیم شده با طرح‌های برگ انگور و یا چلیپا شکل محدود شده‌اند. در انتهای این تالار راهرویی با بخش داخلی ساختمان مرتبط شده است که به یک آتشکده‌ با فضای چهارطاقی با ابعاد ۴ در ۴ مترمربع متصل می‌شود و آتشدان گچی بسیار زیبایی در میانه آن قرار دارد.

در سمت شمال این آتشکده، اتاقی کوچک با ۳ استودان گچی قرار دارد. بر روی استودان‌ها نقوش اساطیری گاو گیریفون، مار، عقرب و صحنه‌های شکار دیده می‌شود. در جنوب چهارطاقی آتشکده نیز فضایی مدور به عنوان برشنوم‌گاه یا محل تطهیر قرار دارد.

نیایشگاه بندیان به ظاهر در مجموعه‌ای از بناهای حکومتی یا دستگرد قرار داشته است. بر اساس مدارک موجود این ساختمان‌ها در زمان بهرام پنجم بعد از جنگ با پادشاه هپتالی و کشتن او ساخته شده. این بنا در زمان پیروزی پادشاه ساسانی که به دست هپتالی‌ها کشته و شمال خراسان غارت شد، تخریب شده است.

کتیبه‌هایی نیز به خط پهلوی بر بدنه دیوارهای گچی تالار نقر شده است که بر اساس آن‌ها مورخان معتقدند درگز فعلی همان دستگردی است که با مرو یک واحد سیاسی را تشکیل می‌داده و مقر یکی از مرزبانی‌های دوره ساسانی بوده است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص مضمون کتیبه‌ها گفت: یکی از کتیبه‌ها حکم انتصاب شخصی به نام یزداد از طرف مقامی عالی رتبه به نام وید شاپور به دژبانی مرو و دستگرد است.

هم اکنون این مجموعه معماری در پوشش اولین سایت موزه طراحی شده در شرق ایران، مکان مناسبی برای معرفی بخشی از هنر دوره ساسانی خراسان است.

طغرایی افزود: درخارج از ساختمان مرکزی و به فاصله ۴۰ متری شرق آن، یک سازه برجی شکل از دوره ساسانی به جای مانده که دخمه تدفین یا برج خاموشان است. در این برج بخش مهمی از مراسم مذهبی و خاص تدفین در آئین زردشت انجام می‌شده، در نتیجه این برج از قداست زیادی برخوردار بوده است.

تبلیغات

اقامتگاه حاکم یا تالار تشریفات، عمارت نسبتا بزرگی است که در فاصله ۹۰ متری جنوب غرب ساختمان نیایشگاه قرار دارد. این ساختمان با طرح تالار ستون‌دار، محل زندگی یزداد شاپوران یا همان حاکم بندیان است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: محوطه تاریخی یاریم تپه با ۳۷ متر ارتفاع، یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی شرق ایران است. این تپه بلند پیکر در فاصله ۳۰۰ متری غرب مجموعه بندیان و در کناره رودخانه درونگر قرار گرفته است. با توجه به شناسایی طیف بسیار گسترده داده‌های سفالی از دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی، این محوطه بیشترین دوره استقرار پی در پی سکونت در خراسان را داراست.

پس از اتمام کاوش باستان‌شناسان در محوطه مرکزی بندیان و سامان‌دهی و انجام اقدامات گسترده مرمتی و حفاظتی شواهد کشف شده؛ در راستای حفاظت از آثار بر روی عوارض معماری پوشش بزرگی طراحی و ساخته شد. سایت موزه بندیان در سال ۱۳۸۹ برای بازدید عموم و تماشای بازدیدکنندگان به عنوان اولین موزه فضای باز در شمال شرق کشور به بهره‌برداری رسید.

 

موزه‌های فضای باز یا سایت موزه‌های باستان‌شناسی در زمره دستاوردهای نوین موزه‌داری در دنیا محسوب می‌شوند. این گونه از موزه‌ها شامل یک یا چند محوطه باستان‌شناسی کاوش شده و گاه کاوش نشده‌ هستند که بازدیدکنندگان برای آشنایی با آثار تاریخی به محل این محوطه مراجعه و به طور مستقیم با داده‌ها و دستاوردهای باستانی مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مزایای فوق‌العاده زیادی در این نوع موزه‌ها نسبت به موزه‌های فضای بسته وجود دارد، گفت: در این نوع موزه‌ها، رابطه بازدیدکننده با اثر مورد بازدید در بستر واقعی اثر رخ می‌دهد و این مسئله خود موجب بهترین دریافت از اثر است.

این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همچنین با تلاش‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

تبلیغات

انتهای پیام

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

اخبار

تونس روادید سفر برای گردشگران ایرانی را لغو کرد

منتشر شده

در

توسط

پرچم ایران و تونس جهانگردی گردشگری

وزارت گردشگری تونس از لغو روادید سفر برای گردشگران ایرانی خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از ایرنا، وزارت گردشگری تونس در نامه‌ای اعلام کرد که روادید برای گردشگران ایرانی و عراقی را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت گردشگری تونس اعلام کرد که روادید سفر ۱۵ روزه گردشگری به تونس برای گردشگران ایرانی دارای گذرنامه سفر عادی لغو شده است.

وزارت گردشگری تونس در این نامه افزوده است که این تصمیم در چارچوب اقدام متقابل صورت گرفته و از روز شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ (شنبه ۲۶ خرداد) اجرا می‌شود.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که اتباع ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه دستور العمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در باره لغو روادید یکجانبه با ۲۸ کشور را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده است.

تبلیغات

بیکدلی گفت: بر این اساس اتباع این ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می‌کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و آنها می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: اتباع کشور هند می‌توانند از مبادی هوایی بدون نیاز به روادید وارد ایران شوند و برای ورود از طریق مرزهای زمینی باید روادید دریافت کنند.

بیکدلی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۸ کشور شامل عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کوبا، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان (هوایی) می‌شوند.

ادامه مطلب

برترین ها