با ما همراه باشید

اخبار

توتستان‌های آرتیمان گردشگران را فرا می‌خواند

منتشر شده

در

جشنواره توت رویداد گردشگری توت

از امروز به مدت ۴۸ ساعت در روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان که از بکرترین روستاهای مستعد تولید محصول توت است جشنواره توت و عسل برگزار می‌شود.
به گزارش سرزمین پدری به نقل از تسنیم از همدان، اگر در گرمای این روزها که نوید از تابستانی داغ را می دهد هوای باغ و بستان به سرتان زده و یا اگر دلتنگ آرامش طبیعت بکری هستید تا به دور از دودو ترافیک و آسمان خراش های بلند ساعاتی را در طبیعت چرخی زنید و یک دل سیر توت بچینید یا سری به زنبورستانی بزنیدجشنواره توت و عسل روستای آرتیمان از شهرستان تویسرکان بهترین گزینه می تواند باشد که هم مسیر کوتاهی دارد و هم آب و هوایی ناب را به ریه هایتان پیش کش می کند.

جشنواره ای که برگزار کنندگان اصلی آن مردم با صفای روستا هستند و چشم انتظارند تا مهمانان این جشنواره سررسند‌و ساعاتی را با چای ذغالی و غذاهای سنتی چون آش سماق پذیرایشان باشند.

آرتیمان که در دل خود آثار ملی ثبت شده ای چون حمام پایین محله که مربوط به دوره قاجار را دارد صاحب بیش از هزار و 500 اصله درخت توت است که تمامی آن ها وقف و در اختیار مردم و گردشگران قرار دارد.

توتستان هایی که وقتی غرق عظمت و سرسبزی آن ها می شوید از خود بیگانه شده و خویشتن را جزئی از این طبیعت شاداب و پر طروات روستای آرتیمان می دانید.

جشنواره توت و عسل باید تبدیل به یک رویداد ملی شود

در همین راستا رئیس میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان در گفت و‌گو با تسنیم اظهار داشت: امسال جشنواره توت و عسل در دو روز متوالی یکم و دوم تیرماه در روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان برگزار می شود که در کنار این برنامه اجرای موسیقی سنتی، مراسمات محلی و بومی، عرضه و فروش محصول توت و عسل نیز در نظر گرفته شده است.

اسحاق ترکاشوند افزود: از آنجا که یکی از مولفه های جذب گردشگری در بخش کشاورزی تعریف می شود لازم است تا این جشنواره تبدیل به یک رویداد ملی شود تا سالانه گردشگران زیادی را مهمان خود کند.

تبلیغات

وی ادامه داد: با تبدیل شدن جشنواره توت و عسل آرتیمان به یک رویداد ملی می توان درآمدزایی و ارزآوری بالایی را نصیب شهرستان کرد چرا که معتقدیم با ورود گردشگر به هر منطقه چرخه اقتصادی آن رونق پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه توتستان های آرتیمان قدمتی دیرینه دارد عنوان کرد: در این روستا درختی وجود دارد که بیش از 570 سال از حیاتش می گذرد که نشان از عمر طولانی درختان توت در باغات این روستا است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه کلیه توتستان های روستا وقفی است و هیچ مالکیت شخصی ندارد، عنوان کرد: مهمانان جشنواره و گردشگران به هر میزان که بخواهند می توانند از محصولات این درختان استفاده کنند و محدودیتی در بین نیست.

ترکاشوند همچنین تاکید کرد: آرتیمان قابلیت این را دارد که به عنوان پنجمین روستای هدف گردشگری شهرستان تویسرکان در نظر گرفته شود.

وی افزود: در روستای آرتیمان دو بنای تاریخی حمام پایین محله و بالا محله را داریم که مربوط به دوره قاجاری می باشد بر همین اساس حمام پایین محله در دهه 80 ثبت ملی شده و پرونده ثبت ملی حمام بالا محله نیز تکمیل و به وزارتخانه میراث فرهنگی کشور ارسال شده و در انتظار ثبت می باشد.

مسافران نگران اقامت و اسکان خود در آرتیمان نباشند همه چیز فراهم است!

وی همچنین به تقویت زیرساخت های گردشگری در روستاها اشاره کرد و گفت: به جهت آنکه بتوانیم میزبان خوبی برای علاقمندان و مهمانان جشنواره توت و عسل در شهرستان باشیم و همچنین فضا را برای ورود گردشگر مهیا کنیم در روستای آرتیمان یک خانه بومگردی و خانه سنتی سادات را تجهیز و به روز رسانی کرده ایم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان ادامه داد: روستاهای هدف گردشگری همواره یکی از جاذبه های سفر برای گردشگرانی به شمار می رود که علاقمند به طبیعت هستند بر همین اساس آرتیمان را می تواند یکی از روستاهای بکر به عنوان مقصد سفر این عزیزان به تمام دنیا معرفی کرد.

تبلیغات

توت محصولی کم آب بر و توتستان ها مناطق بکری برای گذران ساعاتی با طبیعت آرتیمان به شمار می رود

در همین راستا رئیس جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان نیز در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: آب و هوای تویسرکان به ویژه روستای آرتیمان مستعد پرورش توت به عنوان یک محصول کشاورزی است که قابلیت صادراتی هم دارد.

عسگری افزود: توت تکانی از سالیان دور در اواخر خردادماه توسط اهالی محلی و روستائیان آرتیمانی انجام می شده و تبدیل به یک رسم ماندگار در بین مردم شده است.

وی افزود: توت محصول کم آب بری است که باتوجه به شرایط و وضعیت آب در استان و اینکه گفته می شود باید منابع مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود می تواند علاوه بر اینکه یک محصول پر یازده کشاورزی شود یک قطب گردشگری کشاورزی را در روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان نیز شکل دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر هزار و 500 اصله درخت توت در آرتیمان وجود دارد، بیان کرد: توت محصولی است که در سال اول و دوم توسط مردم روستا آبیاری می شود و از سال سوم به بعد به مرور کم آب بر شده و نیاز به آبیاری با شرایط اولیه را ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان تاکید کرد: از آنجا که کشاورزی صنعت و منبع درآمدی نخست در استان همدان محسوب می شود بنا بر این گردشگری کشاورزی بسترهای بسیار خوب و مناسبی برای توسعه در این استان دارد که می تواند در قالب برگزاری جشنواره های مختلف مسیری برای ورود و حضور گردشگران به شمار رود.

 

تبلیغات

 

 همواره در دوره های مختلف مدیریتی استان همدان در حوزه گردشگری جشنواره های رسمی و غیررسمی زیادی در روستاهای همدان برگزار شده که از جمله معروف ترین آن جشنواره سیر سولان و آلو در ملحمدره است اما به نظر می رسد رمز موفقیت این جشنواره ها برای تبدیل شدن به یک رویداد ملی گردشگر پذیر داشتن برنامه ای مدون و روند برگزاری مستمر، جذاب و مخاطب پسند می باشد.

بر همین اساس انتظار می رود حالا که همدان گام برای توسعه گردشگری خود برداشته است مسئولان ارشد استانی و نهادهای ذی ربط با موضوع توجه به کیفیت و کمیت برگزاری چنین دست جشنواره های روستایی و محلی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.


اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

اخبار

تونس روادید سفر برای گردشگران ایرانی را لغو کرد

منتشر شده

در

توسط

پرچم ایران و تونس جهانگردی گردشگری

وزارت گردشگری تونس از لغو روادید سفر برای گردشگران ایرانی خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از ایرنا، وزارت گردشگری تونس در نامه‌ای اعلام کرد که روادید برای گردشگران ایرانی و عراقی را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت گردشگری تونس اعلام کرد که روادید سفر ۱۵ روزه گردشگری به تونس برای گردشگران ایرانی دارای گذرنامه سفر عادی لغو شده است.

وزارت گردشگری تونس در این نامه افزوده است که این تصمیم در چارچوب اقدام متقابل صورت گرفته و از روز شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ (شنبه ۲۶ خرداد) اجرا می‌شود.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که اتباع ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه دستور العمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در باره لغو روادید یکجانبه با ۲۸ کشور را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده است.

تبلیغات

بیکدلی گفت: بر این اساس اتباع این ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می‌کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و آنها می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: اتباع کشور هند می‌توانند از مبادی هوایی بدون نیاز به روادید وارد ایران شوند و برای ورود از طریق مرزهای زمینی باید روادید دریافت کنند.

بیکدلی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۸ کشور شامل عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کوبا، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان (هوایی) می‌شوند.

ادامه مطلب

برترین ها