به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایمنا، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، مریم جلالی، در حاشیه نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعدستی وابسته درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر صنایعدستی گفت: بالا رفتن نرخ ارز هم فرصت و هم تهدید است از این جهت که میتوان صادرات، ارزآوری و ارزش افزوده فوقالعادهتری در زمینه صنایع دستی ایجاد کرد.
این نمایشگاه براساس راهبرد تقویتی قابل توجه سیاستگذار، تسهیلگر و تنظیمگر طراحی شده است.
غرفههای هفت و ۲۷ نمایشگاه برای گفتوگو بین نامآوران و نوآوران است و تمام کنشگران عرصه صنایع دستی بهمنظور شناسایی، آموزش، بستهبندی، ارسال، صادرات و مراودات بانکی در این نمایشگاه حضور دارند.
هدف از برگزاری این نمایشگاه، گرفتن سهم صنایعدستی از تسهیلات، سیاستگذاری و حوزه حمایتی، سبد مصرف خانواده، صادرات و تولید ناخالص ملی است.
نمایشگاه با رویکرد همگرا کردن ذینفعان، ذینفوذان و ذیربطان طراحی شده است، در سالن هفت این نمایشگاه، روایتی از سند تحول صنایعدستی طراحی شده است.
بالا رفتن نرخ ارز هم فرصت و هم تهدید است؛ از این جهت که میتوان صادرات، ارزآوری و ارزش افزوده فوقالعادهتری در زمینه صنایع دستی ایجاد کرد.
به دلیل اینکه مواد اولیه صنایعدستی داخلی است پس چندان نیازی به ارزآوری ندارد و فقط باید مکانیسم صادرات بهگونهای تنظیم شود که افزایش نرخ ارز به تولید کننده برای تولید و فروش محصولاتش کمک کند.
البته رفع پیمان سپاری ارزی و تسهیلگری و ایجاد هلدینگ صنایعدستی نیز در تولید و فروش این محصولات تأثیر بسزایی دارد.
صنایعدستی فرصتهای بالفعل فوقالعادهای در حوزه بازارهای مرزی و پلتفرمهای داخلی دارد تا بتواند در سبد خانوارها قرار گیرد. یکی دیگر از امتیازات صنایعدستی سازگاری آن با محیط زیست است که باعث استقبال کمپینها و گروههای علاقهمند به محیط زیست از صنایعدستی میشود که این نیز یک فرصت است.
گردشگری حوزه اجتماعی کار فرهنگی است اما صنایعدستی حوزه اقتصادی است و اگر کالاهای مورد نیاز بهخصوص در صنایع خرد و زیورآلات تولید شود، میتواند در بازارهای داخلی و بینالمللی نیز به رشد اقتصاد این زمینه کمک قابل توجهی کند.