با ما همراه باشید

اخبار

ثبت ۲۱ اثر ناملموس ایران در فهرست یونسکو

منتشر شده

در

یونسکو سرزمین پدری میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ثبت سه هزار میراث ناملموس در فهرست ملی کشور گفت: از این تعداد ۲۱ اثر در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده که ۹ اثر آن بصورت مشترک با دیگر کشورهای منطقه است.

به گزارش سرزمین پدری از  ایرنا، علی دارابی روز چهارشنبه در افتتاحیه نشست تخصصی زیرمنطقه‌ای«میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی، با تأکید ویژه بر نقش فعالان غیردولتی» در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: ایران رُتبه ششم را در ثبت میراث ناملموس یونسکو در دنیا دارد.

وی ثبت پرونده‌های مشترک با دیگر کشورها را باعث تبادل تجارب و احصاء اشتراکات ارزشمند فرهنگی با دیگر کشورها بیان کرد و آن را نقطه عطفی در وفاق و همگرایی و زمینه‌سازی در رسیدن به صلح پایدار دانست.

وی ادامه داد: امروز جهان بر وجه ممتاز فرهنگ بر دیگر دستاوردهای بشر ارج می‌نهد وآن را بسان گنجینه‌ای از ارزش‌های برجسته زیستی حفظ می‌کند و در سایه‌سار آن، مِهر و صلح را برای جامعه بشری می‌گسترد.

وی افزود: بشر نه تنها توانسته است این تجلیات فرهنگی را در مسیر زندگی خود همچون چراغ راهی بیفروزد بلکه برای انتقال آن در قامت میراث گرانبهایش به فرزندان خویش نیز همواره کوشیده است.

دارابی تصریح کرد: با تلاشی که در دو دهه گذشته در راستای صیانت از هویت فرهنگی ملت‌ها با استفاده از قوانین الزام‌آور بویژه پس از الحاق کشورها به کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس صورت پذیرفته، فرهنگ‌های مشرق زمین نه تنها از هجمه گسترش فرهنگ غرب بیش از گذشته در امان مانده‌اند بلکه فرصتی جهانی و برجسته برای ماندگاری آن در جامعه بین المللی فراهم شده و این مولفه صاحبان مواریث زنده را برای انتقال بین نسلی بر آن داشته است تا از تجارب زیسته یکدیگر در راه حفاظت از داشته‌های فرهنگی و هویتی خود بکوشند و گاه حتی در این امر رقابتی سازنده برای پیشی گرفتن از یکدیگر را زمینه‌سازی کنند.

تبلیغات

قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون حفاظت از میراث ناملموس به مثابه سندی هوشمند در راستای پاسداری از دستاوردهای عظیم انسان در عرصه دانش و فناوری و ترویج ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و هنریست که راهکار حصول به صلح و امنیت انسان را به ارمغان می‌آورد و همواره مرجعی معتبر در یادآوری توان بشر و مواجهات صحیح او در راه توسعه مداومِ منابعِ در دسترسش محسوب می شود.

وی همچنین با اشاره به نقش فعالان غیردولتی در ترویج میراث ناملموس در دنیا گفت: نقش این فعالان بعنوان رابطان موثر و کارآمد، ضامن قدرتی هم‌افزاکننده میان جوامع محلی و متولیان دولتی خواهد بود، چرا که آنها در آگاهی‌بخشی برای صیانت از میراث زنده و ترویج میراث ناملموس و انتقال نیاز جوامع به متولیان رسیدگی‌کننده در بحران‌ها و رساندن حمایت‌های دولتی به مردم، تاثیری شگرف و اعتمادسازانه دارند لذا تفاوت نشست اصفهان با دیگر برنامه‌های مشابه در نقش آفرینی نهادهای عمومی غیردولتی است که حلقه زرینی میان مردم و دولت خواهند بود

قائم مقام و معاون وزیر میراث‌ فرهنگی تصریح کرد: امروز برآنیم تا از واقعیت میراث ناملموس بعنوان قدرتی نرم و ظرفیتی موثر در راه برون رفت از چالش مبتلابه امروز و در جریان تغییرات اقلیمی بهره ببریم.

 

به مناسبت سالگرد تصویب کنوانسیون ۲۰۰۳ ناظر به پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس،«نشست زیرمنطقه‌ای تخصصی میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی در آسیای غربی و مرکزی با تاکید بر نقش فعالان غیردولتی» از سوی مرکز مطالعات میراث ناملموس در آسیای مرکزی و غربی و با همکاری مرکز بین المللی اطلاع‌رسانی و میراث فرهنگی ناملموس در منطقه آسیا – اقیانوسیه و همچنین سازمان مردم نهاد “باغ پارسی، میراث زنده”(سازمان مشاور یونسکو)، شامگاه دیروز(سه‌شنبه) در اصفهان آغاز شد.

در این نشست از متخصصان برجسته آسیای مرکزی و غربی و حوزه آسیا – اقیانوسیه دعوت شده است تا تجارب زیسته خود را با توجه به تشابه اقلیم کشورهای منطقه ارائه دهند.

میراث فرهنگی ناملموس توسط یونسکو بعنوان همتای میراث جهانی یونسکو ترویج می‌شود و تمرکز عمده آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است.

تبلیغات

یونسکو در سال ۲۰۰۱ با انجام تحقیقی در میان کشورها و سازمان‌های مردم‌نهاد کوشید تا توافق آنان را برای ارائه تعریفی از میراث ناملموس و بستن پیمان‌نامه‌ای در این زمینه بدست آورد که نتیجه آن کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بود که در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید.


اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

اخبار

تونس روادید سفر برای گردشگران ایرانی را لغو کرد

منتشر شده

در

توسط

پرچم ایران و تونس جهانگردی گردشگری

وزارت گردشگری تونس از لغو روادید سفر برای گردشگران ایرانی خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از ایرنا، وزارت گردشگری تونس در نامه‌ای اعلام کرد که روادید برای گردشگران ایرانی و عراقی را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت گردشگری تونس اعلام کرد که روادید سفر ۱۵ روزه گردشگری به تونس برای گردشگران ایرانی دارای گذرنامه سفر عادی لغو شده است.

وزارت گردشگری تونس در این نامه افزوده است که این تصمیم در چارچوب اقدام متقابل صورت گرفته و از روز شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ (شنبه ۲۶ خرداد) اجرا می‌شود.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که اتباع ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه دستور العمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در باره لغو روادید یکجانبه با ۲۸ کشور را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده است.

تبلیغات

بیکدلی گفت: بر این اساس اتباع این ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می‌کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و آنها می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: اتباع کشور هند می‌توانند از مبادی هوایی بدون نیاز به روادید وارد ایران شوند و برای ورود از طریق مرزهای زمینی باید روادید دریافت کنند.

بیکدلی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۸ کشور شامل عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کوبا، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان (هوایی) می‌شوند.

ادامه مطلب

برترین ها