با ما همراه باشید

اخبار

دومین جشنواره شکرانه برداشت زعفران دزپارت برگزار می‌شود

منتشر شده

در

زعفران

معاون سرمایه گذاری و اشتغال روستایی اداره کل امور روستایی استانداری خوزستان از برگزاری دومین جشنواره زعفران دزپارت در ١٣ آذرماه ١۴٠٢ در محل کاروانسرای قاجاری شهر دهدز خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا از خوزستان، اشکان مرادی با اعلام این خبر گفت: به همت اداره‌کل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان، اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی گردشگری و سازمان جهادکشاورزی برگزار و با همیاری پست بانک استان خوزستان، شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان جهاد کشاورزی، دومین جشنواره زعفران دزپارت به میزبانی فرمانداری شهرستان دزپارت برگزار خواهد شد.

اشکان مرادی معاون سرمایه گذاری و اشتغال روستایی با اشاره به اهمیت خوزستان در زمینه سطح کشت گیاهان دارویی گفت: استان خوزستان با دارا بودن 4 اقلیم متفاوت آب و هوایی، بیش از50 گونه گیاه دارویی با ارزش صادراتی و بیش از30 گونه مهم قابل کشت و توسعه را داردکه علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، استفاده مطلوب تر از آب و خاک، تامین نیازهای داخلی استان و بازار کشور و صادرات و در نتیجه ارزآوری سهم بسزایی را می تواند در رونق بخش کشاورزی استان به همراه داشته باشد.

او یادآور شد : اقلیم شمال خوزستان با میانگین 710 متر ارتفاع از سطح دریا و نوع آب و هوای معتدل و بافت خاک و میانگین 580 میلی‌متر بارندگی به صورت متوسط سالیانه و درجه حرارت 5- تا 48 درجه سانتی‌گراد و اراضی مرغوب کوهپایه ای، شرایط مطلوبی جهت ایجاد مزارع بزرگ کشت گیاهان دارویی را دارد و این امکان را به کشاورزان می‎دهد که حداکثر محصولات را برداشت کنند.

مرادی افزود: با کشف استعداد کشت طلای سرخ “زعفران” در شمال خوزستان و بازگشت مجدد آن به زادگاهش، به عنوان یک گیاه دارویی پر طرفدار، ارزشمند و صادراتی که طی چند سال گذشته به خصوص در شهرستان های دزپارت و ایذه به واسطه خاک حاصلخیز و بارش مناسب و با توجه به ارزش اقتصادی، عملکرد خوب و استقبال کشاورزان و همخوانی شرایط مطلوب اقلیمی، به شیوه سنتی و دیم در بیش از 20 هکتار اراضی به زیر کشت رفته و همچنان سطح‌ زیر کشت این محصول در حال افزایش است.

او ادامه داد: به طور میانگین از سطح هر هکتار مزرعه زعفران 6 کیلوگرم محصول برداشت و پیش بینی می‌شود در مجموع حدود 140 تا 200 کیلوگرم زعفران درجه یک سوپر نگین در استان برداشت شود.

تبلیغات

مرادی تصریح کرد: قابلیت و استعداد کشت زعفران در این منطقه از خاک زرخیز استان کم‌نظیر و محصول تولیدی دارای رنگ، عطر، طعم و کیفیتی قابل رقابت با برندهای معتبر در حال فروش در کشور بوده و تا سطح بیش از 200 هکتار هم توان توسعه و افزایش مساحت زیر کشت را دارد و این ظرفیت و پتانسیل بلقوه مزایای بسیاری از جمله: نجات و حفظ اراضی شیب دار جنگلی زاگرس از چرای بی رویه و شخم های غیر اصولی و کشت دیم بدون توجیه اقتصادی، نیاز آبی کم و دیم بودن زعفران با توجه به تغییرات اقلیمی، اشتغال و مشارکت اعضای خانوارهای روستایی و خصوصا زنان روستایی در کشت، تولید و بسته بندی محصول، تنوع درآمد و بهبود معیشت و تغییر الگوی کشت روستاییان، رونق گردشگری و خصوصا گردشگری کشاورزی و روستایی، ظرفیت احداث صنایع تبدیلی و فرآوری، ارزآوری و صادرات محور بودن محصول و نزدیکی و تقاضای بازار کشورهای حوزه خلیج فارس، بهره برداری طولانی و قیمت به روز و کاشت-داشت-برداشت آسان و عدم نیاز به ماشین آلات و ادوات خاص، نگهداری بدون نیاز به انبار و سردخانه و امکان کاشت در اراضی کوچک که کشت سایر محصولات به علت نداشتن صرفه اقتصادی مقدور نیست و عدم همزمانی برداشت محصول با سایر محصولات کشاورزی و در فصل بیکاری کشاورزان از دیگر مزیت های ویژه زعفران است.

او تصریح کرد: با توجه به مزیت های فراوان و ‌صرفه اقتصادی و اثرات تغییرات اقلیمی گسترده در شمال خوزستان، زعفران بهترین گزینه جهت جایگزینی و تغییر الگوی کشت است که نیازمند مطالعات بیشتر و برگزاری دوره های ترویجی کشاورزی، توزیع رایگان پیاز زعفران، اعطاء تسهیلات ارزان قیمت و بازپرداخت طولانی به متقاضیان کشت، ایجاد صنایع فرآوری و خشک کردن و بسته بندی و برندسازی و اسانس گیری، بازاریابی فعال و بین‌المللی، جذب سرمایه گذاران و از همه مهم تر برگزاری جشنواره تخصصی زعفران و ایجاد غرفه های فروش همراه با تبلیغات فراگیر درون و برون استانی که در آینده ی نزدیک شمال استان خوزستان به عنوان یکی از قطب های تولید محصول استراتژیک زعفران در کشور شناخته و مزیت های فراوان آن زمینه سازی توسعه پایدار روستایی را در این مناطق فراهم آورد.

مرادی افزود: مهمترین شهرستانهای تولید کننده گیاهان دارویی استان، شهرستان های دزپارت، ایذه، دزفول، باغملک، اندیکا و… محسوب می‌شوند.


ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» در اصفهان برگزار شد

منتشر شده

در

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش

صفهان پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز، از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این رویداد ملی از سوی آکادمی خیر ایران طرح‌ریزی شده و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در برگزاری آن همکاری داشت.

در روز نخست این استارت‌اپ ویکند اجتماعی، شهرزاد ترابی‌زاده، مدیر داخلی مرکز نوآوری هاب اصفهان، به عنوان تسهیل گر، برای دانشجویانی که در این رویداد ثبت نام کرده بودند، توضیحاتی را در خصوص نحوه برگزاری استارت‌اپ ویکندهای اجتماعی بیان کرد و در فواصل منظم، سه تن از کارآفرینان اجتماعی اصفهان و تهران که در حوزه زنان، صنایع دستی و محیط زیست، فعالیت جدی داشتند، تجربیات زیسته خود را برای حاضران بیان کردند. ‌

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا؛ در ادامه این رویداد ملی، با توزیع بسته مربوط به ثبت ایده‌ها و شرح فرایند و معیارهای داوری، ۵۶ ایده از سوی شرکت‌کنندگان طرح شد و هر فرد، ۶۰ ثانیه فرصت داشت تا این ایده را در حضور جمع ارائه کند. پس از پایان فرایند رأی‌گیری، ۱۰ ایده برتر معرفی شد و ایده «مدرسه زندگی» که از سوی سمیرا قاسمی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان طرح شده بود نیز جزء ۱۰ ایده برتر قرار گرفت.

در روز دوم این رویداد کارگاه «ترسیم مدل بوم کسب و کار» توسط کتایون سپهری برگزار شد. در این کارگاه شرکت کنندگان آموختند که به چه صورت بیزینس مدل ایده‌ خود را بر روی تابلو ترسیم کنند و به تصویر ذهنی دقیق‌تری درباره کسب و کار خود دست یابند.

همچنین، محمدصالح طیب نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکار به بیان نکات و سخنانی در خصوص چگونگی شکل گیری آزمایشگاه مدیریت و اندیشکده حکمرانی پرداخت. سپس، کارگاهی با عنوان «اعتبار سنجی ایده» توسط داوود دهقان برای شرکت کنندگان برگزار شد. در این فواصل تیم‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و منتورها به آن‌ها کمک کردند تا به نسخه نهایی بوم کسب و کارشان دست یابند.

تبلیغات

در روز سوم، کارگاهی با عنوان «ارائه تاثیرگذار» توسط مهران کریمی برگزار شد و در نهایت، تیم‌ها بوم کسب و کار خود را تکمیل کردند و در حضور داوران، ساناز منصف، محمد زاهدی و مهران کریمی به ارائه آن پرداختند.

ادامه مطلب

اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

برترین ها