با ما همراه باشید

اخبار

دو عنوان از مجموعه «درنگ‌ها» از نشر لگا روانه بازار نشر شد

منتشر شده

در

مجموعه درنگ‌ها قدرت چیست و چرا همیشه همان اشتباهات را تکرار می کنیم منتشر شد

دو کتاب «قدرت چیست و «چرا همیشه همان اشتباهات را تکرار می کنیم» در قالب مجموعه درنگ ها توسط نشر لگا منتشر شد.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایبنا، دو کتاب «قدرت چیست» و «چرا همیشه همان اشتباهات را تکرار می کنیم» در قالب مجموعه درنگ‌ها به تازگی توسط نشر لگا چاپ و روانه بازار نشر شده اند.

مجموعه «درنگ‌ها» مجموعه‌ای از کتاب‌های فلسفی کوتاه را از نویسندگان نامدار معاصر در زمینه‌های متفاوت، از الاهیات و ایدئالیسم آلمانی گرفته تا روانکاوی فرویدی-لاکانی، ادبیات، زیبایی‌شناسی، سنجش علوم شناختی و البته نقد سرمایه‌داری در دسترس خوانندگان قرار می‌دهد.

کلمه «درنگ‌ها» یادآور گام برگشت‌ناپذیر و گسست جبران‌ناپذیری است که فیلسوفان بزرگ مدرن نظیر دکارت و کانت و هگل در اندیشه بشری وارد کرده‌اند، البته به همان اندازه اکتشافات فروید را نیز به ذهن متبادر می‌کند. دال درنگ‌ها به نزاع و اختلاف بین خوانش‌ها و مفهوم‌پردازی‌های نویسندگان گردهم‌آمده در این مجموعه از گسست‌ها و وقفه‌های پیش‌گفته اشاره می‌کند.

کتاب «قدرت چیست؟» نوشته بیونگ چول هان با ترجمه محمد زندی و علی حسن زاده پاسخ‌های گوناگون و گاه ناسازگاری به این پرسش داده‌اند. برخی قدرت را در پیوند با سرکوب و خشونت و زورگویی و تصرف می‌دانند اما، برعکس، برخی آن را در پیوند با آزادی و اتحاد و آگاهی و بخشش. قدرت، زمانی با قانون یکی گرفته می‌شود، زمانی دیگر با خودسری. بیونگ‌چول هان، متفکر و نظریه‌پردازِ فرهنگیِ مقیم آلمان، در این کتاب، می‌کوشد ماتریس مفهومی‌ای از قدرت را ترسیم کند که به هیچ روی یک‌سونگرانه نیست و قدرت را صرفاً با اِعمال زور یکسان نمی‌داند. هدف او از نگارش کتاب این است: ستاندن قدرتی که «قدرت»، به دلیل قصور فهم ما از چیستی واقعی‌اش، به دست آورده است.

یونگ‌چول هان، منظری تازه و اصیل به‌روی ماهیت قدرت می‌گشاید و نور تازه‌ای بر این ویژگی کلیدی زندگی اجتماعی و سیاسی می‌افکند. معمولاً قدرت به‌عنوان یک رابطه علّی تعریف می‌شود: قدرت یک فرد علتی است که تغییری در رفتار یک فرد دیگر برخلاف اراده‌اش ایجاد می‌کند. هان این دیدگاه را رد می‌کند، زیرا به‌نظر او قدرت زمانی بهتر فهم می‌شود که آن را همچون وساطت بین اگو و دیگری درک کنیم، وساطتی که مجموعه پیچیده‌ای از به‌هم‌وابستگی‌های دوسویه را خلق می‌کند. قدرت فقط «بر» دیگری اعمال نمی‌شود، بلکه «در درون» او و «از طریق» او نیز اعمال می‌شود، و این مستلزم درجه بسیار بالاتری از وساطت است. این منظر به ما اجازه می‌دهد تا دریابیم که قدرت و آزادی در تقابل با یکدیگر نیستند بلکه تجلیات قدرت واحدی هستند که فقط در درجه وساطت تفاوت دارند.

تبلیغات

این کتاب در ۱۴۰ صفحه قطع پالتویی منتشر شده است.

همچنین کتاب «چرا همیشه همان اشتباهات را تکرار می‌کنیم؟» نوشته خوان داوید نازیو، روانکاو آرژانتینی و یکی از شاگردان ژاک لاکان، با ترجمه علی حسن زاده جستاری روانکاوانه در باب ناخودآگاه و تکرار» از «تکرار و ناخودآگاه» است، هم از تکرار سالم که به ما اجازه می‌دهد گذشته‌مان را حفظ کنیم و به هویت خویش استحکام بخشیم، و هم از تکرار بیمارگونه، زخمی گشوده که مداوا نمی‌یابد و با گذر ماه‌ها و سال‌ها از کودکی تا بزرگسالی عمیق‌تر می‌شود، به‌سان نقطه‌ای عفونت‌گرفته که کل شخص را آلوده می‌کند صحبت می‌کند. بنابراین، از طرفی، «من تکرار می‌کنم، پس هستم». و از طرف دیگر، «من آنم که در آگاهی پس‌اش می‌زنم، اما در عمل تکرارش می‌کنم». نویسنده در آمیزه‌ای جالب از نظریات فرهیخته و مثال‌های عامیانه می‌کوشد به این پرسش‌های ساده اما بسیار مهم پاسخ گوید که در اعمال و رفتار تکراری ما چه چیز تکرار می‌شود؟ چرا تکرار می‌شود؟ و چگونه تکرار می‌شود؟
خوان _ داوید نازیو می‌نویسد:

«در این کتاب می‌کوشم به شما نشان دهم که چگونه تجربه روانکاوانه‌ام مرا به این نتیجه‌گیری رسانده است که ناخودآگاه تکرار است. معمولاً می‌گوئیم که ناخودآگاه خودش را از راه تپق‌ها، لغزش‌ها و رویاها جلوه‌گر می‌سازد. این درست است. اما ناخودآگاه برای ما بسی حیاتی‌تر و عمیق‌تر است. ناخودآگاه چیست؟ بدون انکار این نکته که ناخودآگاه ساختاری همچون زبان دارد، ترجیحاً آن را در اینجا رانه، نیرویی رانشی، در نظر می‌گیرم. ناخودآگاه آن نیروی بی‌چون و چرایی است که ما را به انتخاب زن یا مردی وامی‌دارد که زندگی‌مان را با او قسمت می‌کنیم. برخلاف باور عام، انتخاب محبوب بیش از آنکه تصمیمی عقلانی باشد نتیجه رابطه عاشقانه‌ای است که علتش بر ما معلوم نیست. اما ناخودآگاه همچنین نیرویی است که ما را به انتخاب شهر یا خانه‌ای وامی‌دارد که در آن سکنی می‌گزینیم.

این کتاب در ۹۹ صفحه قطع پالتویی عرضه شده است.

 

 


تبلیغات

اخبار

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» در اصفهان برگزار شد

منتشر شده

در

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش

صفهان پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز، از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این رویداد ملی از سوی آکادمی خیر ایران طرح‌ریزی شده و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در برگزاری آن همکاری داشت.

در روز نخست این استارت‌اپ ویکند اجتماعی، شهرزاد ترابی‌زاده، مدیر داخلی مرکز نوآوری هاب اصفهان، به عنوان تسهیل گر، برای دانشجویانی که در این رویداد ثبت نام کرده بودند، توضیحاتی را در خصوص نحوه برگزاری استارت‌اپ ویکندهای اجتماعی بیان کرد و در فواصل منظم، سه تن از کارآفرینان اجتماعی اصفهان و تهران که در حوزه زنان، صنایع دستی و محیط زیست، فعالیت جدی داشتند، تجربیات زیسته خود را برای حاضران بیان کردند. ‌

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا؛ در ادامه این رویداد ملی، با توزیع بسته مربوط به ثبت ایده‌ها و شرح فرایند و معیارهای داوری، ۵۶ ایده از سوی شرکت‌کنندگان طرح شد و هر فرد، ۶۰ ثانیه فرصت داشت تا این ایده را در حضور جمع ارائه کند. پس از پایان فرایند رأی‌گیری، ۱۰ ایده برتر معرفی شد و ایده «مدرسه زندگی» که از سوی سمیرا قاسمی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان طرح شده بود نیز جزء ۱۰ ایده برتر قرار گرفت.

در روز دوم این رویداد کارگاه «ترسیم مدل بوم کسب و کار» توسط کتایون سپهری برگزار شد. در این کارگاه شرکت کنندگان آموختند که به چه صورت بیزینس مدل ایده‌ خود را بر روی تابلو ترسیم کنند و به تصویر ذهنی دقیق‌تری درباره کسب و کار خود دست یابند.

همچنین، محمدصالح طیب نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکار به بیان نکات و سخنانی در خصوص چگونگی شکل گیری آزمایشگاه مدیریت و اندیشکده حکمرانی پرداخت. سپس، کارگاهی با عنوان «اعتبار سنجی ایده» توسط داوود دهقان برای شرکت کنندگان برگزار شد. در این فواصل تیم‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و منتورها به آن‌ها کمک کردند تا به نسخه نهایی بوم کسب و کارشان دست یابند.

تبلیغات

در روز سوم، کارگاهی با عنوان «ارائه تاثیرگذار» توسط مهران کریمی برگزار شد و در نهایت، تیم‌ها بوم کسب و کار خود را تکمیل کردند و در حضور داوران، ساناز منصف، محمد زاهدی و مهران کریمی به ارائه آن پرداختند.

ادامه مطلب

اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

برترین ها