با ما همراه باشید

اخبار

راستگرد میدان امیر چخماق تا دو هفته دیگر بسته نشود، وارد عمل می شویم

منتشر شده

در

میدان امیرچخماق یزد

معاون میراث فرهنگی یزد از موقتی بودن بازگشایی راستگرد میدان امیر چخماق خبر داد و گفت: اگر دو هفته دیگر بسته نشود اقدام می‌کنیم.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا، شورای شهر یزد و شهرداری، در آستانه نوروز که بیشترین حضور گردشگران و تردد را در شهر جهانی یزد شاهد هستیم، اقدام به بازگشایی راستگرد میدان امیر چخماق از خیابان امام به سمت خیابان سلمان کرده است. بسیاری از کارشناسان با این اقدام مخالف هستند چراکه به گفته کارشناسان میراث‌فرهنگی به دلیل قرارگیری پایه‌ها بر روی شن، احتمال تخریب این اثر در بافت تاریخی جهانی یزد وجود دارد.

محسن حاجی سعید (راهنمای گردشگری یزد) در صفحه شخصی خود عنوان کرده: امیدوارم بازکردن راستگرد امیر چقماق موقتی باشد وگرنه مجموعه شهرداری با واکنش اهالی میراث و گردشگری و در نهایت مردم یزد مواجه خواهد شد. در دنیا پیاده راه‌ها برای کمک به اقتصاد کسبه مسیر، سلامت مردم، کند و کردن حرکت گردشگر و حفظ بناهای تاریخی مجاور مسیر و… در حال گسترش هستند و ما…

علیرضا نقوی (سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد) نیز در صفحه شخصی خود آورده است: نگاه منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد در اجرای پروژه‌ها نگاهی انسان محور بوده و هست و سهم این مهم در بوجه ۱۴۰۳ مشهود است. بهسازی خیابان سدی فاطمه در همین راستاست، پیاده راه بیشتر و سواره رو کمتر. گذر زیبا و دوست داشتنی را شاهد خواهیم بود. با همراهی و ه مدلی ساکنین و کسبه عزیز این محدوده.

و مصطفی فاطمی (مدیرکل سابق میراث‌و گردشگری استان یزد) نیز در شبکه ایکس نوشته: راستگرد امیرچقماق بدلیل تزلزل پایه‌ها ده سالی است که پیاده راه شده، بازگشت خودروها احتمال تخریب این اثر در بافت جهانی یزد را تقویت می‌کند، تصمیم شهرداری عقبگرد بزرگی در حوزه گردشگری و حفظ میراث‌فرهنگی است.

شهرداری هیچ اجازه و مصوبه‌ای از میراث ندارد

عبدالمجید شاکری (معاون میراث فرهنگی یزد) با اشاره به آنکه شهرداری هیچ اجازه و مصوبه‌ای از میراث برای بازگشایی راستگرد امیرچقماق به روی خودروها نداشته، به ایلنا گفت: از سال ۱۳۷۶ کمیسون ماده ۵ و متعاقب آن شورای عالی معماری شهرسازی از محوطه تکیه امیرچقماق به عنوان محوری که باید پیاده محور باشد یاد کردند. همچنین در راستای حفاظت از این بنای فاخر محور جایگزین تردد که همان خیابان «سدی فاطمه» است را در کنار تکیه تعریف می‌کنند.

تبلیغات

او ادامه داد: چندی پیش شهرداری برای ساماندهی گذر سدی فاطمه در صدد بازگشایی راسته گردشگری تکیه تاریخی امیر چخماق برای تردد خودروها برآمد. بازگشایی این مسیر از نظر میراث‌فرهنگی ایراد دارد و اشکال به آن وارد است. از پلیس راهور گرفته تا شورای ترافیک استان و سایر دستگاه‌های ذیربط با این مورد مخالف هستند.

شاکری در پاسخ به این سئوال که با وجود مخالفت‌های موجود از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه شهرداری چگونه درصدد بازگشایی راستگرد امیرچقماق برای خودروها برآمده، گفت: درواقع شهرداری هیچ حقی در این خصوص نداشته. البته شهرداری تاکید دارد که این بازگشایی موقت است و به زودی مسیر را خواهد بست. حتا دستور قضایی نیز برای بستن هرچه زودتر این مسیر گرفته‌ایم. با این وجود شهرداری تخلف کرده و هیچ موافقتی از ما نداشته. ماده ۳ قانون حفاظت از بناهای تاریخی عنوان می‌کند که هرگونه عملیات عمرانی در سطح شهر خصوصا محدوده بافت تاریخی مستلزم استعلام از وزارت میراث فرهنگی است و شهرداری یزد به هیچکدام از قوانین پایبند نبوده. هر کس که اجازه این بازگشایی را داده تخلف کرده.

معاون میراث فرهنگی یزد ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر شاهد ساماندهی مسیر سدی فاطمه باشیم و گفت: بر اساس صحبت مسئولان شهرداری، کار ساماندهی حدود دو هفته طول خواهد کشید و بعد از دو هفته راستگرد امیرچقماق برای خودروها بسته خواهد شد. البته که شهرداری ناچار به بستن این مسیر است چراکه شاهد بوجود آمدن گره ترافیکی هستیم.

او درخصوص میزان آسیبی که تردد خودروها در محوطه امیرچقماق می‌توانند به این مجموعه میراثی وارد کنند، گفت: درحال حاضر نمی‌توان میزان و درصد تخریب اعلام کرد. نباید فراموش کرد که این بنا متعلق به قرن هشتم است و یک بنای قدیمی محسوب می‌شود. یک بنای قرن هشتمی به قول معروف به دنبال بهانه برای آسیب دیدن است. این هم یکی از همان بهانه‌ها می‌تواند باشد. تردد خودرو در محوطه می‌تواند بهانه‌ای برای وارد شدن آسیب به این بنا باشد.

معاون میراث فرهنگی یزد در پاسخ به این سئوال که آیا در پی بی‌قانونی که از سوی شهرداری یزد صورت گرفته، شکایتی از سوی میراث تنظیم شده یا خیر، گفت: شکایت نکردیم اما نامه نگاری انجام دادیم تا کار را متوقف کنند. عنوان شد و مصوب کردند که کار تا دو هفته دیگر متوقف خواهد شد. اگر نشود ما خودمان به روش خودمان ورود و اقدام خواهیم کرد. دستور قضایی گرفته‌ایم.

بنابراین گزارش، تکیه یا مسجد امیر چخماق در میدان امیر چخماق یزد واقع است و از نظر زیبایی، ارزش تاریخی و مساحت در شمار مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران قرار دارد. قدمت این بنا به دوران تیموریان در قرن نهم هجری بازمی‌گردد. مجموعه تاریخی امیر چخماق، شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار آذر ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 

تبلیغات


 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» در اصفهان برگزار شد

منتشر شده

در

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش

صفهان پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز، از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این رویداد ملی از سوی آکادمی خیر ایران طرح‌ریزی شده و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در برگزاری آن همکاری داشت.

در روز نخست این استارت‌اپ ویکند اجتماعی، شهرزاد ترابی‌زاده، مدیر داخلی مرکز نوآوری هاب اصفهان، به عنوان تسهیل گر، برای دانشجویانی که در این رویداد ثبت نام کرده بودند، توضیحاتی را در خصوص نحوه برگزاری استارت‌اپ ویکندهای اجتماعی بیان کرد و در فواصل منظم، سه تن از کارآفرینان اجتماعی اصفهان و تهران که در حوزه زنان، صنایع دستی و محیط زیست، فعالیت جدی داشتند، تجربیات زیسته خود را برای حاضران بیان کردند. ‌

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا؛ در ادامه این رویداد ملی، با توزیع بسته مربوط به ثبت ایده‌ها و شرح فرایند و معیارهای داوری، ۵۶ ایده از سوی شرکت‌کنندگان طرح شد و هر فرد، ۶۰ ثانیه فرصت داشت تا این ایده را در حضور جمع ارائه کند. پس از پایان فرایند رأی‌گیری، ۱۰ ایده برتر معرفی شد و ایده «مدرسه زندگی» که از سوی سمیرا قاسمی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان طرح شده بود نیز جزء ۱۰ ایده برتر قرار گرفت.

در روز دوم این رویداد کارگاه «ترسیم مدل بوم کسب و کار» توسط کتایون سپهری برگزار شد. در این کارگاه شرکت کنندگان آموختند که به چه صورت بیزینس مدل ایده‌ خود را بر روی تابلو ترسیم کنند و به تصویر ذهنی دقیق‌تری درباره کسب و کار خود دست یابند.

همچنین، محمدصالح طیب نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکار به بیان نکات و سخنانی در خصوص چگونگی شکل گیری آزمایشگاه مدیریت و اندیشکده حکمرانی پرداخت. سپس، کارگاهی با عنوان «اعتبار سنجی ایده» توسط داوود دهقان برای شرکت کنندگان برگزار شد. در این فواصل تیم‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و منتورها به آن‌ها کمک کردند تا به نسخه نهایی بوم کسب و کارشان دست یابند.

تبلیغات

در روز سوم، کارگاهی با عنوان «ارائه تاثیرگذار» توسط مهران کریمی برگزار شد و در نهایت، تیم‌ها بوم کسب و کار خود را تکمیل کردند و در حضور داوران، ساناز منصف، محمد زاهدی و مهران کریمی به ارائه آن پرداختند.

ادامه مطلب

اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

برترین ها