با ما همراه باشید

اخبار

سهم ناچیز کشور از صدور صنایع دستی

منتشر شده

در

قزبافی ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایرنا معاون صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مریم جلالی که به منظور شرکت در جشن جهانی شدن صنعت ابریشم‌کشی و ثبت ملی “حلواجوزی” شهر “بایگ” به تربت حیدریه سفر کرده بود، گفت: ۷۰ درصد از فعالان بخش صنایع دستی کشور زنان هستند و بر این اساس می‌توان گفت که بانوان این عرصه را راهبری می‌کنند.

حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هنرمند ایرانی در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند و بیش از ۶۰۰ هزار نفر آنان در سامانه مربوطه نامنویسی کرده اند که ۷۰ درصد آنها زنان هستند.

متولیان چندگانه در حوزه صنایع دستی و ضرورت انسجام‌بخشی و یکدست کردن تصمیم‌گیری و برنامه ریزی ها در این بخش هستند که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به عنوان نهاد حاکمیتی، اقدامات لازم و بایسته را برای جلوگیری از بخشی‌نگری دستگاههای متولی در حوزه صنایع دستی آغاز کرده است.

تعدد مراجع تصمیم‌گیر، تنظیم‌گر و تسهیل‌گر در حوزه صنایع دستی باعث پراکندگی در حوزه های تصمیم‌ساز شده است که سیاست این وزارتخانه تجمیع و ایجاد همگرایی در این بخش، به منظور توسعه هدفمند آن است و شخص وزیر نیز به طور جدی پیگیر آن است تا با تدوین آیین نامه های لازم از بخشی نگری دستگاهها و سازمانهای مختلف جلوگیری شده و با ایجاد همگرایی لازم، زمینه بالندگی هرچه بیشتر حوزه صنایع دستی فراهم شود.

پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم از جمله صنایع دستی است که متولیان زیادی در وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمانهای زیرمجموعه آنها دارد که همگرایی آنها می تواند به رشد این صنعت کمک کند.

سهم ناچیز کشور از صدور صنایع دستی

سهم کشور از صادرات غیرنفتی را زیر ۲ درصد است، صادرات صنایع دستی ایران حدود ۳۲۲ میلیون دلار است که این رقم بسیار ناچیز است و با توجه به ظرفیت و قابلیتی که در این عرصه وجود دارد، به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست.

تبلیغات

البته مبنای این آمار ارائه شده توسط مبادی رسمی نظیر گمرک است در حالی که بخشی از صادرات صنایع دستی نیز به صورت چمدانی انجام می شود که رقم آن قابل استخراج نیست.

حوزه صنایع دستی توانمندی بالایی برای ایجاد گردش مالی بالا در داخل کشور و جذب ارز از طریق صادرات دارد که در این ارتباط تلاش و همگرایی مضاعف نهادهای مرتبط ضروری است.

تعرفه گاز کارگاههای صنایع دستی باید فرهنگی محاسبه شود

در خصوص درخواست های زیاد فعالان عرصه صنایع دستی، برای محاسبه تعرفه گازبهای کارگاهها با نرخ فرهنگی، مطابق قانون، کلیه کارگاه‌های صنایع دستی باید از تعرفه فرهنگی بهره‌مند شوند که متاسفانه این قانون در دولت قبل اعمال نمی‌شد که تلاش خواهیم کرد این قانون امسال به صورت کامل جنبه عملی پیدا کند.

چندی پیش در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو که به میزبانی کشور مراکش برگزار شد، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم به‌ عنوان بیست و یکمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران مشترکا با کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان ثبت جهانی شد.

پرورش کرم ابریشم و فراوری ابریشم و تولید پارچه یا فرش شامل مجموعه‌ای از شیوه‌های دانش سنتی، مهارت‌ها و صنایع‌دستی مربوط به کاشت و پرورش درختان توت، پرورش کرم ابریشم و تولید نخ‌های ابریشم برای بافندگی و صنایع مرتبط دیگر است.

داشت یا نگهداری درختان توت در وضعیت مطلوب (تأمین نور کافی، عناصر غذایی خاک، تهویه، رطوبت) بر حسب شرایط اقلیمی هر منطقه پایه و اساس تولید کمی و کیفی برگ و به تبع آن تولید پیله مرغوب است.

کرم‌ ابریشم از برگ‌ درخت توت تغذیه می‌کند، سپس تخم کرم ابریشم تولید شده و در مرحله بعد کرم‌های ابریشم نیاز به مراقبت دارند تا اتمام پیله (تبدیل کرم های ابریشم بالغ به پیله) انجام می‌شود و در مرحله بعد، بهره برداران از ریسیدن رشته های پیله ابریشم، نخ ابریشم تولید می کنند.

تبلیغات

شهر کوچک بایگ در ۲۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه و ۱۷۰ کیلومتری جنوب مشهد، کمتر از ۴ هزار نفر جمعیت دارد که عمده آنها به کار ابریشم‌کشی مشغولند و صنایع دیگری همچون پخت حلواجوزی نیز در این منطقه ییلاقی رونق دارد.

پیله‌های تولیدی در شهرستان تربت حیدریه و یا خریداری شده از استانهای گیلان و مازندران، پس از انتقال به شهر بایگ، در کارگاه های خانگی این شهر با استفاده از دستگاه‌های ابریشم کشی به نخ ابریشم تبدیل شده و سپس به سایر استانها و بعضا خارج از کشور صادر می‌شود.

بایگ به عنوان شهر صنایع دستی، به تنهایی ۸۰ تا ۹۰ درصد ابریشم ایران را تولید می کند.

 

 


تبلیغات

اخبار

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» در اصفهان برگزار شد

منتشر شده

در

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش

صفهان پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز، از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این رویداد ملی از سوی آکادمی خیر ایران طرح‌ریزی شده و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در برگزاری آن همکاری داشت.

در روز نخست این استارت‌اپ ویکند اجتماعی، شهرزاد ترابی‌زاده، مدیر داخلی مرکز نوآوری هاب اصفهان، به عنوان تسهیل گر، برای دانشجویانی که در این رویداد ثبت نام کرده بودند، توضیحاتی را در خصوص نحوه برگزاری استارت‌اپ ویکندهای اجتماعی بیان کرد و در فواصل منظم، سه تن از کارآفرینان اجتماعی اصفهان و تهران که در حوزه زنان، صنایع دستی و محیط زیست، فعالیت جدی داشتند، تجربیات زیسته خود را برای حاضران بیان کردند. ‌

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا؛ در ادامه این رویداد ملی، با توزیع بسته مربوط به ثبت ایده‌ها و شرح فرایند و معیارهای داوری، ۵۶ ایده از سوی شرکت‌کنندگان طرح شد و هر فرد، ۶۰ ثانیه فرصت داشت تا این ایده را در حضور جمع ارائه کند. پس از پایان فرایند رأی‌گیری، ۱۰ ایده برتر معرفی شد و ایده «مدرسه زندگی» که از سوی سمیرا قاسمی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان طرح شده بود نیز جزء ۱۰ ایده برتر قرار گرفت.

در روز دوم این رویداد کارگاه «ترسیم مدل بوم کسب و کار» توسط کتایون سپهری برگزار شد. در این کارگاه شرکت کنندگان آموختند که به چه صورت بیزینس مدل ایده‌ خود را بر روی تابلو ترسیم کنند و به تصویر ذهنی دقیق‌تری درباره کسب و کار خود دست یابند.

همچنین، محمدصالح طیب نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکار به بیان نکات و سخنانی در خصوص چگونگی شکل گیری آزمایشگاه مدیریت و اندیشکده حکمرانی پرداخت. سپس، کارگاهی با عنوان «اعتبار سنجی ایده» توسط داوود دهقان برای شرکت کنندگان برگزار شد. در این فواصل تیم‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و منتورها به آن‌ها کمک کردند تا به نسخه نهایی بوم کسب و کارشان دست یابند.

تبلیغات

در روز سوم، کارگاهی با عنوان «ارائه تاثیرگذار» توسط مهران کریمی برگزار شد و در نهایت، تیم‌ها بوم کسب و کار خود را تکمیل کردند و در حضور داوران، ساناز منصف، محمد زاهدی و مهران کریمی به ارائه آن پرداختند.

ادامه مطلب

اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

برترین ها