با ما همراه باشید

اخبار

شهرستان خدابنده با قول وزیر صاحب موزه می‌شود

منتشر شده

در

زیرزمین قدیمی بقعه قیدار نبی(ع) موزه خدابنده زنجان میراث فرهنگی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده گفت: زیرزمین قدیمی بقعه قیدار نبی(ع) با قول مساعد وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال پاک‌سازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات موردنیاز تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده شود.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از خبرگزاری فارس؛ علی ذوالقدری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده در زنجان اظهار داشت: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) به ساختمان جدید 28 حجره قدیمی این مجموعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع‌دستی و گردشگری می‌شود و از فروردین سال آینده آماده خدمت‌رسانی به زائرین، مسافرین و گردشگران است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با بیان اینکه اداره اوقاف در راستای اجرای طرح جامع این بقعه متبرکه بیش از 2 میلیارد تومان برای بهسازی و تغییر کاربری این حجره‌ها هزینه کرده است، افزود: سفیدکاری مجدد، ایجاد تأسیسات سرمایشی و برقی، ساخت آشپزخانه مرکزی با گنجایش ارائه هم‌زمان خدمات به ده خانواده، تعویض درب‌های قدیمی با درب‌هایan> جدید شیشه رنگی و ساخت 4 حمام و سرویس بهداشتی مجزا برای استفاده زائرین و مسافرین از جمله این اقدامات بوده است.

زیرزمین قدیمی بقعه قیدار نبی(ع) موزه خدابنده زنجان میراث فرهنگی

وی ادامه داد: همچنین زیرزمین قدیمی این مجموعه واقع در قسمت زیرین حجره‌ها با قول مساعد وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال پاک‌سازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات موردنیاز تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده شود.

ذوالقدری با بیان اینکه اداره اوقاف شهرستان خدابنده در راستای اجرای طرح جامع این بقعه از 3 سال پیش تاکنون و بدون استفاده از اعتبارات دولتی، بیش از 36 میلیارد تومان از محل عواید موقوفه قیدار نبی(ع) هزینه کرده است، تصریح کرد: این مبلغ برای آزادسازی حریم و خرید املاک مجاور بقعه به تعداد 16 واحد، سنگ‌فرش و دیوارکشی محوطه با مساحت 9 هزار متربع و ساخت 40 سرویس بهداشتی مدرن با زیربنای یک هزار و 500 متربع، هزینه شده است که مهرماه امسال با حضور استاندار زنجان افتتاح شد.

گفتنی است، شهر ۸۰ هزارنفری قیدار که در قرن هشتم قمری و زمان ایلخانان، روستایی کوچک بود توسط غازان خان به کابین بلغان خاتون همسرش درآمد و این بانو نیز به‌خاطر نیک‌اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار این روستا را با نیت‌های صرف در هزینه‌های جاری بقعه، مساعدت به طلاب علوم دینی و کمک به فقرا و انجام امور خیر، وقف بقعه حضرت قیدار نبی(ع) کرد.

تبلیغات

اکنون باتوجه‌به تبدیل روستا و به شهر، همه املاک مسکونی و تجاری و اداری مستأجر موقوفه محسوب می‌شوند و اجاره سالیانه پرداخت می‌کنند که در نیات این موقوفه صرف و خرج شده و بخشی از آن نیز بابت توسعه و سرمایه‌گذاری در همین موقوفه مصرف می‌شود.


اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

اخبار

تونس روادید سفر برای گردشگران ایرانی را لغو کرد

منتشر شده

در

توسط

پرچم ایران و تونس جهانگردی گردشگری

وزارت گردشگری تونس از لغو روادید سفر برای گردشگران ایرانی خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از ایرنا، وزارت گردشگری تونس در نامه‌ای اعلام کرد که روادید برای گردشگران ایرانی و عراقی را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت گردشگری تونس اعلام کرد که روادید سفر ۱۵ روزه گردشگری به تونس برای گردشگران ایرانی دارای گذرنامه سفر عادی لغو شده است.

وزارت گردشگری تونس در این نامه افزوده است که این تصمیم در چارچوب اقدام متقابل صورت گرفته و از روز شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ (شنبه ۲۶ خرداد) اجرا می‌شود.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که اتباع ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه دستور العمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در باره لغو روادید یکجانبه با ۲۸ کشور را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده است.

تبلیغات

بیکدلی گفت: بر این اساس اتباع این ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می‌کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و آنها می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: اتباع کشور هند می‌توانند از مبادی هوایی بدون نیاز به روادید وارد ایران شوند و برای ورود از طریق مرزهای زمینی باید روادید دریافت کنند.

بیکدلی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۸ کشور شامل عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کوبا، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان (هوایی) می‌شوند.

ادامه مطلب

برترین ها