نخستین رویداد همآفرینی در ملایر ؛شهر جهانی مبلمان منبت و شهر جهانی انگور، در راستای نوآوری در خلق و توسعه کسب و کارها، استارتاپهای بومی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و شهر هوشمندروز پنجشنبه آغاز به کار کرد.
به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایرنا این نخستین رویداد همآفرینی در استان همدان است که به مدت سه روز با محوریت توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی، خدمات گردشگری، تفریحی و اقامتی شهر ملایر، ارتقای خدمات الکترونیکی و مجازی حوزه گردشگری در قالب کارگاههای آموزشی و تجربی، آموزش و یادگیری از ایده تا اجرا، حضور همراهان، مدیران و راهنمایان حین رویداد، ارائه کارگاههای تخصصی و عمومی و حضور داوران و مدیران شهری در حال برگزاری است.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر، سلمان اسماعیلی، در آئین آغاز به کار نخستین رویداد همآفرینی ملایر گفت: مردم ملایر مردمی مطالبهگر و همواره به دنبال گمشده تاریخی خود هستند و آن گمشده یک آرمان شهر است. خروجی این رویداد همآفرینی باید تحقق آرمان شهر ملایر باشد، در این مسیر متناسب با داشتهها، ظرفیتها و سرمایههای گذشته ملایر و آنچه در اختیار ما است، میتوانیم به این آرمان شهر برسیم.
هویت تاریخی یکی از مهمترین داشتههای ملایر است، ملایر یکی از مادستانترین شهرهای ایران است و تاریخ ملایر با داشتن ارگ باستانی نوشیجان قدمتی ۶ هزار ساله و شهر زیرزمینی سامن قدمتی چهار هزار ساله دارد و به این هویت و عقبه تاریخی افتخار میکنیم.
مینیوُرلد (جهان کوچک) با ۴۸ هکتار وسعت به عنوان یکی از جاذبههای تفریحی، توریستی و گردشگری بینظیر ایران است، این مجموعه یک اثر مهم تفریحی و توریستی آرمان شهر ملایر است که امیدواریم به سرعت به مرحله نهایی برسد.
ویژگی بعدی ملایر که هم در گذشته ما را استوار میکند و هم تصویر آینده این شهر را نشان میدهد، ابعاد اقتصادی است و امروز ملایر به عنوان یکی از ۱۰ شهرستان استان، بالغ بر ۴۵ درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
این شهرستان چند صنعت راهبردی دارد که ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین میکند و کشاورزی آن در سازمان فائو ثبت جهانی شده و مبلمان منبت آن نیز عنوان جهانی صنایع دستی را کسب کرده است.
فرهنگ، شهری امن برای گردشگران، توریست و سرمایهگذاران و شهر هنرمندان و فرهیختگان از دیگر شاخصههای ملایر است، ایده واحد حلقه اصلی است که همه مسئولان و مردم را با همه سلائق و ذائقههای مختلف، حول این آرمان شهر جمع میکند تا به ایده و نقطهای واحد برسیم.
اولین الزام اثرگذاری این ایده مرکزی و واحد، این است که همه مردم و اکثریت نخبگان جامعه به یک ایده مشترک در مسیر توسعه ملایر برسند، امروز دوره مدیریت پشت شیشهها گذشته و مدیریت مردمی است.
با اولویتبندی راهکارها و مشکلات، باید به یک نسخه از برندینگ ملایر برسیم و اگر میخواهیم شهری بهتر و منسجمتر داشته باشیم، خروجی راهکارهای این همایش باید متناسب با خروجی نخبگان و صاحبنظران باشد.
شهردار ملایر، مجید فرجی، نیز هدف از برگزاری این همایش را نوآوری در خلق و توسعه کسب و کارهای شرکتهای نوپای بومی با موضوعات گردشگری، صنایع دستی و شهر هوشمند عنوان کرد و افزود: این همایش به مدت ۳ روز با رویکرد آموزشی و تجربی به صورت تیمهای سه و ۱۰ نفره یا انفرادی با حضور داوران و مدیران شهری همآفرینی در حال اجرا است.
این رویداد بین هشت گروه فعالان اکوسیستم نوآوری، فعالان حوزه صنعت، گردشگری، مدیریت کسب و کار، معماران، کنشگران اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ و گرافیک برگزار شده است.
شرکت کنندگان همگی در یک فضای مشترک قرار میگیرند و پس از طرح مسائل مربوط به شهر از سوی مدیریت شهری برای حل مسائل تلاش کرده و در طول مدت این همایش منتورها و تسهیلگران، شرکت کنندگان را حمایت میکنند تا بهترین راه حلها کشف و ارائه گردد.
پس از سه روز کار تیمی، در روز انتهایی ایدههای برتری که رای داوران را کسب کردند، با حمایتهای مالی و معنوی از سوی شهرداری وارد مراحل شتابدهی خواهند شد.
به نفر اول این رویداد که بهترین ایده و طرح را داشته باشد، ۱۰ میلیون تومان، به نفر دوم هفت میلیون تومان و به نفر سوم پنج میلیون تومان جایزه پرداخت میشود.
نخستین رویداد همآفرینی ملایر در مجتمع فرهنگی و خدماتی شهید “احمدرضا احدی” با حضور گروههای خلاق و ایدهپرداز و شهروندان ملایر به مدت سه روز از ۲۸ تا ۳۰ دیماه در حال برگزاری است.