با ما همراه باشید

اخبار

«گنبدِبازِ» نطنز؛ شاهکار معماری عصر صفوی

منتشر شده

در

گنبد باز نطنز شاهکار عصر صفوی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: بنای تاریخی «گنبدِ باز» که بر روی یک کوه مرتفع به دستور شاه عباس اول ساخته شده یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان نطنز و شاهکار معماری عصر صفوی است.

حسین یزدانمهر رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: درباره بنای تاریخی گنبد باز که بر روی کوهی مرتفع بناشده است، اظهار کرد: شاهکار معماری مشهور به «گنبد باز»، اثری تاریخی از زمان شاه‌عباس صفوی است که بر تختگاهی دایره مانند از سنگ لاشه به قطر تقریبی ۱۰.۵ متر و بلندی حدود یک تا سه متر بنا شده و در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریا بر بلندای کوه قرار گرفته است که به دلیل شهرت این گنبد، کوه مورد نظر نیز به همین نام معروف است و گنبد باز نامیده می‌شود.

بر اساس نوشته‌های مورخان، مصالح مورد نیاز ساخت این گنبد به وسیله بُز که در بالا رفتن به کوه از چالاکی خاصی برخوردار است حمل می‌شده است. از این ایوان می‌توان فرسنگ‌ها افق اطراف را زیر نظر داشت و دیده‌بانی کرد. ابداع و احداث ایوانی به‌ این شکل در این ساختمان شاهکار هنری بوده و مطابق است با این اصل معروف معماری که یک واحد الزامی و مورد مصرف ضمن انجام مقصود اصلی خود، وقتی به نهایت کمال می‌رسد که هم به زیبایی بنا بیفزاید و هم مقاومت آن را بالا ببرد.

در مورد علت ساختن این گنبد و وجه تسمیه آن داستان‌هایی بین مردم منطقه رواج دارد که به مرور زمان جنبه افسانه‌ای بودن آن بر حقیقت پیشی گرفته است.

در سال ۱۰۰۱ هجری قمری که شاه عباس اول به اردستان و نطنز رفته بود، یکی از بازها که مورد توجه شاه بود و به باز «لوند» شهرت داشت در جنگ با عقابی زخمی شد و پس از چندی مُرد و موجب ملال خاطر شاه شد. به اشاره شاه و به دستور حاکم وقت نطنز «نجم الدین محمود بیک» این عمارت عالیه برای دفن باز «لوند» شاه ساخته شد.

این بنا با ابعاد کاملاً موزون به‌صورت ساختمانی ۸ ضلعی که قطر دایره محیطی آن ۹ متر است بنا شده و بستر همواری در اختیار ندارد و تعدادی از پایه‌ها بر روی قطعه سنگ‌های پائین‌تر بنا شده است. ابعاد هر یک از اضلاع هشت‌ضلعی بنا به طول ۱۰۰ سانتی‌متر، عرض ۸۰ سانتی‌متر و ارتفاع۱۸۰ سانتی‌متر است و به فاصله ۳۰ سانتیمتر بالای هر درگاه دریچه‌هایی به بلندای ۹۰ سانتیمتر تعبیه شده و هر درگاه و دریچه بالای آن از سمت خارج به ایوانی کوچک به طول و عرض ۲ در یک و بلندی ۳ متر پایان می‌گیرد و کف ایوان‌ها را نیز با آجر، فرش کرده‌اند. درگاه گوشه شمال غربی دارای پلکانی است با ۱۱ پله مارپیچ که به سمت شرق بالا می‌رود.

تبلیغات

در سقف محوطه داخلی گنبد، دریچه مدوری وجود دارد که از آنجا نمای داخلی ساقه و پوشش خارجی گنبد که به طور اریب از شمال غرب به طرف جنوب شرق خراب شده و دیوارهای پشت ساقه گنبد به خوبی نمایان است. با توجه به اینکه قسمت زیادی از سقف گنبد در سال‌های گذشته ریزش کرده و به‌صورت نیمه تخریب درآمده بود در دهه ۸۰ با همکاری شهرداری نطنز و میراث فرهنگی مورد بازسازی و مرمت اساسی قرار گرفت و در طی چند مرحله استحکام بخشی نیز انجام پذیرفته است.

بنای گنبد باز یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان نطنز است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند،  اخیراً با توجه به پیگیری انجام شده توسط دوستداران میراث فرهنگی، عملیات پاکسازی و زدودن آثار دست نوشته‌های ناهمگون در این بنای ارزشمند که چهره این اثر را مخدوش کرده بود انجام شد.

بنای تاریخی گنبدباز به شماره ۶۴۴ در تاریخ ۲۲ فروردین سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

اخبار

تونس روادید سفر برای گردشگران ایرانی را لغو کرد

منتشر شده

در

توسط

پرچم ایران و تونس جهانگردی گردشگری

وزارت گردشگری تونس از لغو روادید سفر برای گردشگران ایرانی خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از ایرنا، وزارت گردشگری تونس در نامه‌ای اعلام کرد که روادید برای گردشگران ایرانی و عراقی را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت گردشگری تونس اعلام کرد که روادید سفر ۱۵ روزه گردشگری به تونس برای گردشگران ایرانی دارای گذرنامه سفر عادی لغو شده است.

وزارت گردشگری تونس در این نامه افزوده است که این تصمیم در چارچوب اقدام متقابل صورت گرفته و از روز شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ (شنبه ۲۶ خرداد) اجرا می‌شود.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که اتباع ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه دستور العمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در باره لغو روادید یکجانبه با ۲۸ کشور را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده است.

تبلیغات

بیکدلی گفت: بر این اساس اتباع این ۲۸ کشور که به قصد جهانگردی به ایران سفر می‌کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند و آنها می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: اتباع کشور هند می‌توانند از مبادی هوایی بدون نیاز به روادید وارد ایران شوند و برای ورود از طریق مرزهای زمینی باید روادید دریافت کنند.

بیکدلی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۸ کشور شامل عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کوبا، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان (هوایی) می‌شوند.

ادامه مطلب

برترین ها