با ما همراه باشید

اخبار

کتاب «زیبایی‌شناسی نگارگری قدیم ایران» منتشر شد

منتشر شده

در

کتاب زیبایی‌شناسی نگارگری قدیم ایران

آنچه امروز با نام نگارگری شناخته می‌شود، هنر تجسمی رایج در سده‌‌های هشتم تا یازدهم هجری قمری است که عموما در میان صفحات نسخه‌های خطی نفیس هویدا گشته و نقش تصویرسازی کتاب‌ها را بر عهده داشته است.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایبنا، کتاب «زیبایی شناسی نگارگری قدیم ایران» به قلم هادی بابایی از سوی انتشارات سوره مهر در سال 1401 وارد بازار نشر شد.

کتاب «زیبایی‌شناسی نگارگری قدیم ایران» در سه فصل، تعاریف و مفاهیم، مؤلفه‌های زیبایی‌شناختی و بازیابی مؤلفه‌ها در تعدادی از آثار، تنظیم شده است.
آنچه امروز با نام نگارگری شناخته می‌شود، هنر تجسمی رایج در سده‌‌های هشتم تا یازدهم هجری قمری است که عموما در میان صفحات نسخه‌های خطی نفیس هویدا گشته و نقش تصویرسازی کتاب‌ها را بر عهده داشته است.

مقدمه با عنوان زیبایی‌شناسی نگاری؛ نیازها و بضاعت‌ها مطرح شده است. نگارگری ایرانی در اواخر دوره شاه طهماسب، راه جدایی از متون ادبی و نسخ خطی را پیش گرفت و به مرور وارد مسیر هنری دیگری شد. این کتاب به طور دقیق‌تر، مکتوبات پژوهشی موجود که به نگارگری سده‌های هشتم تا یازدهم هجری قمری ایران اختصاص دارند. مطالعه در حوزه‌هایی مثل تاریخ نگارگری، مکتب‌شناسی، شناخت هنرمندان شاخص و شناخت نسخه‌ها متمرکز بوده است.

کتاب حاضر بر روی نظرات زیبایی‌شناختی معاصر متمرکز خواهد بود، آرای ثبت شده در سده بیستم، از نظر جغرافیایی برای صاحب‌نظران هیچ محدودیتی قائل نشده و به اظهارات صاحب نظراتی از آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا استناد خواهد شد. در دسترس نبودن منابع مکتوب تاریخی حاوی مباحث زیبایی‌شناختی درباره نگارگری ایران و ذوقی بودن اتکا به برداشت‌های شخصی و فردی از نگاره‌ها دو دلیل تدوین این کتاب بوده است.

فصل اول در چهار مبحث نگارگری ایران در سده‌های هشتم تا یازدهم هجری قمری، درآمدی بر معنای زیبایی، داوری درباره زیبایی، رابطه ذوق شخصی و زیبایی بررسی شده است. نگارگری قدیم و اصیل ایران محبوب‌ترین و شناسنامه‌دارترین هنر تجسمی تاریخ ایران نزد نخبگان، دانشگاهیان، هنرشناسان، پژوهشگران، نسخه‌شناسان، مجموعه‌داران و موزه‌‌داران است.

تبلیغات

فصل دوم در هفده سرفصل؛ تناسب میان رنگ‌های درخشان و خالص و با هویت در سطوح متعدد و متنوع، صراحت بصری در طراحی وطرح‌واره‌ها، قلم‌گیری‌های ظریف و دقیق، ترکیب‌بندی‌های تناسب‌محور، پرهیز از فضای تهی و اهمیت یکسان به همه عناصر بصری، تزیین‌گرایی و پرداخت‌های ظریف و ماهرانه، زمان‌گریزی و مکان‌گریزی و ترسیم هم‌زمان ساحات متنوع، زاویه دید فراگیر و نمایش دو بعدی فضاها، نور فراگیر و یکسان در همه جای تصویر، عینیت‌گریزی و تمایل به تجرید، فضاسازی رویایی و بهجت‌انگیز، هم‌نشینی با کتاب‌آرایی و هنرهای تابعه، گزینش کتاب‌ها و متن‌های ارزشمند برای نسخه‌سازی و نگارگری، شاعرانگی و روایت‌محوری و هم‌سویی قالب و محتوا، معناگرایی و نمادگرایی تمثیلی مفاهیم حکمی و ادبی و عرفانی، پیکره‌سازی متاثر از شعر فارسی و ممیزات اسلامی، تمایل به بصری‌سازی عالم مثال، تنظیم شده است.

این فصل با توجه به اعتبار اظهارات و اعتبار صاحب‌نظران، بضاعت موجود از آرای زیبایی‌شناختی را جمع‌آوری کرده و در کنارهم قرار داده است.

فصل سوم بخش الحاقی کتاب است، آن هم به این دلیل که مخاطبان عمومی‌تر کتاب از جهت بصری با آنچه در فصل‌های قبل به آن اشاره شده است، آشناتر گردند. به منظور اشاره اجمالی به کل تاریخ نگارگری قدیم ایران و به منظور ارائه درک درست درباره جغرافیای نگارگری و همچنین ایجاد درک کافی درباره مضامین و کتاب‌های استفاده شده برای شکل‌گیری نگارگری، تا حد امکان، به آثارمتنوعی اشاره شده است.

در این فصل به بازیابی مؤلفه‌ها در تعدادی از آثار می‌پردازد. در شاهنامه فردوسی به قسمت‌هایی از جمله کشته شدن پیران ویسه توسط گودرز، رستم و شغاد، نوازندگی باربد در مجلس خسرو، نماز بردن فرامرز بر جنازه رستم، نشان دادن تصویر رستم به سام، حمله شبانه تورانیان به ایرانیان، دیده شدن زال در آشیانه سیمرغ، به بند کشیده‌شدن ضحاک در کوه دماوند اشاره می‌کند.
در کلیله و دمنه به ضرب و شتم دزد توسط صاحب‌خانه، در هفت اورنگ جامی به لیلی و مجنون و یوسف و زلیخا و در گلستان سعدی به ملاقات سعدی و جوان کاشغری می‌پردازد.

کتاب «زیبایی شناسی نگارگری قدیم ایران» در 192 صفحه و به شمارگان 1250 نسخه و به قیمت 98 هزار تومان ازسوی انتشارات سوره مهر وارد بازار نشر شده است.

 


تبلیغات

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» در اصفهان برگزار شد

منتشر شده

در

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش

صفهان پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

پنجمین دوره ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» به مدت سه روز، از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این رویداد ملی از سوی آکادمی خیر ایران طرح‌ریزی شده و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در برگزاری آن همکاری داشت.

در روز نخست این استارت‌اپ ویکند اجتماعی، شهرزاد ترابی‌زاده، مدیر داخلی مرکز نوآوری هاب اصفهان، به عنوان تسهیل گر، برای دانشجویانی که در این رویداد ثبت نام کرده بودند، توضیحاتی را در خصوص نحوه برگزاری استارت‌اپ ویکندهای اجتماعی بیان کرد و در فواصل منظم، سه تن از کارآفرینان اجتماعی اصفهان و تهران که در حوزه زنان، صنایع دستی و محیط زیست، فعالیت جدی داشتند، تجربیات زیسته خود را برای حاضران بیان کردند. ‌

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا؛ در ادامه این رویداد ملی، با توزیع بسته مربوط به ثبت ایده‌ها و شرح فرایند و معیارهای داوری، ۵۶ ایده از سوی شرکت‌کنندگان طرح شد و هر فرد، ۶۰ ثانیه فرصت داشت تا این ایده را در حضور جمع ارائه کند. پس از پایان فرایند رأی‌گیری، ۱۰ ایده برتر معرفی شد و ایده «مدرسه زندگی» که از سوی سمیرا قاسمی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان طرح شده بود نیز جزء ۱۰ ایده برتر قرار گرفت.

در روز دوم این رویداد کارگاه «ترسیم مدل بوم کسب و کار» توسط کتایون سپهری برگزار شد. در این کارگاه شرکت کنندگان آموختند که به چه صورت بیزینس مدل ایده‌ خود را بر روی تابلو ترسیم کنند و به تصویر ذهنی دقیق‌تری درباره کسب و کار خود دست یابند.

همچنین، محمدصالح طیب نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکار به بیان نکات و سخنانی در خصوص چگونگی شکل گیری آزمایشگاه مدیریت و اندیشکده حکمرانی پرداخت. سپس، کارگاهی با عنوان «اعتبار سنجی ایده» توسط داوود دهقان برای شرکت کنندگان برگزار شد. در این فواصل تیم‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و منتورها به آن‌ها کمک کردند تا به نسخه نهایی بوم کسب و کارشان دست یابند.

تبلیغات

در روز سوم، کارگاهی با عنوان «ارائه تاثیرگذار» توسط مهران کریمی برگزار شد و در نهایت، تیم‌ها بوم کسب و کار خود را تکمیل کردند و در حضور داوران، ساناز منصف، محمد زاهدی و مهران کریمی به ارائه آن پرداختند.

ادامه مطلب

اخبار

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

منتشر شده

در

تجلیل از اساتید صنایع دستی در منطقه ۹

برنامه ارمغان هنر به همت خانه فرهنگ پرواز و با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰تیر ماه ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سرزمین پدری از ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹، برنامه ارمغان هنر با هدف تکریم و پاسداشت آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و تقویت حس تعلق به سرزمین، خود اتکایی، خود باوری و عزت ملی در روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است در این برنامه از مربیان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی رشته‌های صنایع دستی و هنری نظیر: پته دوزی، چرم دوزی، پیکر تراشی با چوب /معرق ومنبت /نساجی سنتی /رودوزی‌های الحاقی/ نگارگری / قلم زنی و مینا کاری تجلیل به عمل می‌آید.

شهروندان برای حضور در برنامه می‌توانند به مجموعه فرهنگی برج آزادی واقع درمیدان آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۲۰۱۹۶تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار

کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری برگزار شد

منتشر شده

در

توسط

ملیله کاری هنرهای سنتی هنرملی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

به گزارش سرزمین پدری ازمیراث آریا، سید سعید صفوی اظهار کرد: کارگاه عمومی آشنایی با ملیله همزمان با اختتامیه دومین جشنواره گلاب‌گیری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و بنیاد ایران‌شناسی زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این کارگاه آموزشی یک روزه علاقه‌مندان با اصول و مبانی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی‌های استان آشنا می‌شوند.

او گفت: کارگاه آموزشی یاد شده روز دوشنبه ۴ تیرماه در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار شد.

ادامه مطلب

برترین ها