با ما همراه باشید

گردشگری

معرفی بی‌نظیرترین غار مصنوعی ایران در نیاسر (غار رئیس)

منتشر شده

در

غایر ویس

نیاسر یکی از زیباترین شهرهای کاشان است که به دلیل جاذبه‌های زیبایش گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از زیبایی‌های این شهر غار نیاسر (رئیس) می‌باشد که قدمت این غار را به متعلق به اوایل دوران پارت ها تخمین می زنند.

 

غار نیاسر یکی از غارهای مصنوعی است که به دست انسان ایجاد شده است و در گذشته به منظور اجرای اعمال مذهبی خاص مورد استفاده قرار می گرفته است. پژوهشگران قدمت این غار را به متعلق به اوایل دوران پارت ها تخمین می زنند. این غار سه طبقه دارد و تونل ها، راهروهای تنگ و طولانی و چاه های متعددی در آن وجود دارد. عمق این چاه ها بحدی زیاد است که دسترسی به عمق چاه ها بدون استفاده از تجهیزات پیشرفته امروزی ممکن نیست. غار نیاسر اسم های متعددی دارد و به نام های «غار رئیس»، «سوراخ ویس»، و «غایر ویس» شهرت دارد. این غار آنقدر پرپیچ و خم است که طی کردن کل مسیر بدون راهنما توصیه نمی شود.

 

موقعیت مکانی
غار دست کنده نیاسر در استان اصفهان، در ۳۰ کیلومتری غرب شهر کاشان، و در بالای روستایی به نام نیاسر واقع است.

معماری غار
غار نیاسر درون بخش آهک ساخته سکوی تالار قرار گرفته و ارتفاع دهانه آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر و مشرف نیاسر است. این غار دارای ساختمانی پیچیده و تو در توست. غار نیاسر دارای کانالهای دست کنده و تعدادی چاه است. مقطع کانالها به شکل مربع و ابعاد آنها در بخشهای مختلف، متفاوت است. درون این چاهها و در دووجه مقابل هم چاله هایی برای نهادن دست و پا در سنگها کنده شده که عبور از آنها را آسان میکنند. عمق چاههای غار نیاسر، که دارای مقطع مربع شکل و ابعاد حدود ۵/۱ متر هستند، از ۲ تا ۱۰ متر متغیر است. از دیگر عوارض موجود در غار، دو راهی ها و سه راهی هایی هستند که فقط یکی از آنها بازدیدکننده را به انتهای غار راهنمایی میکند و سایر مسیرها انحرافی و گمراه کننده اند. نکته بسیار جالب توجه در ساختمان غار، وجود اتاقک هایی است که به راحتی میتوانیم درون آنها بنشینیم تمامی این اتاقکها در ابتدای چاهها ساخته شدهاند.

تبلیغات

غار رئیس نیاسر کاشان

تاریخچه غار
باستان شناسان معتقدند که این غارها حدود ۲۰۰۰ سال پیش و در زمان پارت ها کنده شده اند، اگرچه برخی از چیزهایی که در آن ها پیدا شده است مربوط به عصر ساسانیان و سلجوقیان است. قسمت های عمده‎ ای از سازه این غارها دست نخورده باقی مانده است، اگرچه ورودی این غارها بسیار وسیع است. در واقع یک ورودی بسیار بزرگ وجود داشته که با زمین لرزه ای در سال ۱۹۸۰ در نزدیکی کاشان از بین رفته است و برخی آثار آن زمین لرزه هنوز هم دیده می شود.

 


ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار

«آترینا» کودکان را با شهرهای تاریخی کشور آشنا می‌کند

منتشر شده

در

توسط

آترینا کودکان را با شهرهای تاریخی کشور

آترینامونا آرام‌فر، نویسنده مجموعه ایران‌شناسی «آترینا» معتقد است که ایران زیباترین کشور جهان است؛ ولی کودکان آن‌طور که شایسته است کشورشان را نمی‌شناسند و با وجود اینکه حدود ۲۰ جلد از این مجموعه را نوشته، فقط ۸ جلد آن چاپ شده است و باقی مجموعه را به دلیل افزایش هزینه‌ها نمی‌تواند منتشر کند.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایبنا؛ مونا آرام‌فر، درباره مجموعه «آترینا» منتشرشده در انتشارات شازده‌کوچولو گفت: آترینا به شهرهای مختلف ایران سفر کرده و تاکنون کتاب‌های «آترینا در اصفهان»، «آترینا در شیراز»، «آترینا در یزد»، «آترینا در تبریز» و «آترینا در مشهد» منتشر شده است.

وی افزود: حتی «آترینا در فرانکفورت» را هم کار کرده‌ام. در نمایشگاه فرانکفورت از طرف شهر یزد حضور داشتم. درباره گوته و حافظ صحبت بود و ما می‌خواستیم شهر یزد را معرفی کنیم. در همان موقعیت با این هدف که مابقی کتاب‌های «آترینا» وارد کتابخانه‌های فرانکفورت شود و ایران را بشناسند، شرایطی ایجاد کردم که کتاب «آترینا در فرانکفورت» هم کار شود. در آنجا هم از این مجموعه بازخورد بسیار خوبی شد و درحالی‌که قیمت بالایی هم داشت، استقبال زیادی شد.

این نویسنده درباره چاپ این مجموعه به زبان‌های مختلف بیان کرد: کل این مجموعه به سه زبان ایرانی، انگلیسی و فرانسه تولید شده و هر سه زبان در هر جلد وجود دارد. برای اینکه قیمت بالا نرود، انگلیسی در کتاب به صورت مکتوب آمده و زبان فرانسه به حالت QRcode در دسترس است.

آرام‌فر درباره موضوع این مجموعه که آشنایی کودکان با مکان‌های تاریخی ایران است، این‌طور توضیح داد: برای اولین‌بار معرفی مکان‌های تاریخی ایران را در قالب شعر و زبان کودکانه آوردم تا بچه‌های ایران و بچه‌های خارج از ایران – چه ایرانی‌های خارج از کشور و چه غیرایرانی‌ها- بتوانند با آنها آشنا شوند. در داستان جاهای تاریخی را معرفی و قدمتش را بیان کرده‌ایم. مثلا در یزد بادگیرها را به مخاطبان معرفی کرده‌ایم و در اصفهان، منار جنبان را. یک نشان کتاب هم با نمد طراحی کرده‌ایم که همان روباه قصه شازده‌کوچولو است و در داخل کتاب گذاشته‌ایم. روباه کنار بچه‌ای است که آن بچه دختر خودم است. آترینا، نامی ایرانی است به معنای دختری بسیار قوی. اترین به معنای آتش و درخشان است که به آترینا تبدیلش کرده‌ام.

مونا آرام‌فر درباره فضا و حال‌وهوای داستان‌های این مجموعه گفت: بیشتر داستان‌ها به واقعیت نزدیک است؛ زیرا من در نمایشگاه‌های شهرستان‌ها شرکت می‌کردم و دخترم را هم با خودم می‌بردم و مکان‌های تاریخی را نشانش می‌دادم. درواقع، قصه همراهی با دخترم را در این داستان‌ها مطرح کرده و برای بچه‌هایی که این شهرها را ندیده‌اند آن مکان را معرفی کرده‌ام. مثلا از اصفهان درباره گز و منار جنبان گفته و هدیه این مکان‌ها را با خمیرهای گیاهی درست کرده و داخل پاکت در این کتاب‌ها گذاشته‌ام. درنهایت، بچه‌ها با خواندن داستان و دیدن این هدیه‌ها با آن مکان آشنا می‌شوند. آخر کتاب هم برچسب‌هایی گذاشته‌ام تا کودک بعد از خواندن داستان، برچسب را پیدا کند و در جای مخصوصش بچسباند.

تبلیغات

مدیر نشر آموزشی تخته‌سیاه شناساندن سرزمین ایران به کودکان را بسیار ضروری دانست و بیان کرد: این کتاب‌ها حاصل اتفاق‌های زندگی من است. ۱۳ سال است در دانشگاه تدریس می‌کنم. موقع تدریس می‌دیدم نسل جوان دانشجو، کشورشان را نمی‌شناسند. با بچه‌های کوچک هم که حرف می‌زدم متوجه می‌شدم آنها هم این شناخت را ندارند. به نظرم ایران زیباترین کشور جهان است.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ جلد از این مجموعه را نوشته‌ام؛ ولی فقط ۸ جلد آن چاپ شده است و باقی مجموعه را به دلیل افزایش هزینه‌ها نمی‌توانم منتشر کنم. بعید می‌دانم کتاب ایران‌شناسی برای کودکان با این سبک و سیاق منتشر شده باشد تا بچه‌ها از نزدیک با سوغات و مکان‌های شهر اصفهان یا شهرهای بزرگ کشور آشنا شوند. کتاب پر از خلاقیت است و با زبان بچگانه و ساده و با شعر و بازی، مکان‌های گردشگری اصفهان و دیگر شهرها را به بچه‌ها یاد می‌دهد.


ادامه مطلب

اخبار

ساحل ماسه ای رامسر

منتشر شده

در

ساحل ماسه ای رامسر
اگر به شمال کشور سفر کرده اید، بازدید از ساحل ماسه ای رامسر را فراموش نکنید. تعداد سواحل ماسه ای زیاد است.

ساحل ماسه ای رامسر

سلام نو-سرویس گردشگری: اگر به شمال کشور سفر کرده اید، بازدید از ساحل ماسه ای رامسر را فراموش نکنید. در شهر رامسر مکان های گردشگری زیادی وجود دارد که هر یک از آنها برای بازدیدکنندگان جذابیت زیادی دارند. رامسر یکی از شهرهای زیبای شمال کشور است که آن را به عنوان عروس شهرهای شمالی می شناسد. در این شهر جنگل و دریا با یکدیگر پیوند خورده ‌اند. این مسئله موجب زیبایی و جذابیت بی نظیر شهر رامسر شده است. زیباترین سواحل شمال کشور در شهر رامسر وجود دارد. برخی از سواحلی که در این شهر وجود دارند شنی هستند و برخی دیگر از آنها سنگی می باشند. هر فردی بر اساس سلیقه ای که دارد می تواند یکی از دیدنی ها و سواحل جذاب رامسر را انتخاب کند. با قدم زدن در سواحل و تماشای غروب آفتاب بدون شک از لحظاتی که می‌ گذرانید لذت می برید.

معرفی بهترین ساحل ماسه ای رامسر

برای بازدید ساحل ماسه ای رامسر باید انواع سواحلی که در این شهر هستند را بشناسید. در واقع ساحل ماسه‌ ای از جمله سواحلی به شمار می‌ رود که برای قدم زدن گزینه بی نظیری است. شما با قدم زدن در ماسه های ساحلی لذت می برید و می‌ توانید آرامش زیادی به دست بیاورید. برخی از مهم ‌ترین سواحل ماسه ای که در شهر رامسر قرار گرفته اند عبارت هستند از :

۱. ساحل خلج

ساحل خلج یکی از بهترین سواحل شهر رامسر می باشد. بین انواع سواحل ماسه‌ ای رامسر شما می توانید این ساحل را برای قدم زدن انتخاب کنید. همچنین امکانات و خدمات زیادی در این ساحل وجود دارد که می توانید از آنها استفاده نمایید. ساحل خلج هر ساله گردشگران و توریست های زیادی را جذب می کند. بعد از قدم زدن در کنار ساحل می توانید از امکانات رفاهی مانند قایق سواری، رستوران ها، فروشگاه صنایع دستی و … بهره مند شوید. در این ساحل می توانید شنا کنید و از شنا کردن در دریای خزر لذت ببرید. در کنار ساحل خلج پلاژهای متفاوتی را طراحی کرده ‌اند تا شما بتوانید در این پلاژها استراحت کنید. ساحل خلج بین انواع سواحل شمالی از نظر پاکیزگی و تمیزی گزینه مناسبی است. علاوه بر تمیزی که این ساحل دارد مناظر دیدنی متفاوتی را در این ساحل مشاهده خواهید کرد. بازارچه سنتی این ساحل برای بسیاری از بازدیدکنندگان جذاب است.

۲. ساحل توسکا سرا

ساحل توسکا سرا یکی دیگر از انواع ساحل ماسه ای رامسر می باشد. یکی از مهمترین ویژگی هایی که این ساحل دارد پلاژهای متفاوت است. پلاژ ساحلی که برای این ساحل ساخته اند برای هر یک از افراد در سنین متفاوت امکانات تفریحی خاصی دارد. از امکاناتی که در این ساحل وجود دارد می توانیم شهربازی، موزه حیوانات، قایق سواری و … را نام ببریم. اگر شما به پرندگان دریایی علاقه زیادی دارید می توانید پرواز مرغان دریایی را در این ساحل مشاهده کنید. ساحل توسکا سرا در نزدیکی بلوار معلم قرار گرفته است. بلوار معلم به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی شهر رامسر شناخته می شود. شما می توانید از بازدید این ساحل لذت ببرید و غروب آفتاب زیبایی را در ساحل توسکا سرا مشاهده کنید.

۳. ساحل کتالم بهترین ساحل ماسه ای شهر رامسر

یکی دیگر از سواحل ماسه ‌ای رامسر که بی نظیر و زیبا است کتالم می باشد. اگر شما می خواهید در ساحل قدم بزنید و لحظات خوشی را بگذرانید بدون شک ساحل کتالم گزینه مناسبی می باشد. این ساحل در قسمت غربی رامسر قرار گرفته است. کتالم یکی از بهترین سواحل رامسر است که بخش شمالی آن به جنگل سبز وصل می گردد. قلعه مارکوه به عنوان یکی از جاذبه های ساحل کتالم می باشد. این قلعه حدود ۳۰۰ پله دارد. شما می توانید از مسیر جاده تلارسر به این قلعه بروید.
ساحل کتالم بهترین ساحل ماسه ای شهر رامسر می باشد که بسیاری از افراد آن را به عنوان زیباترین ساحل شمال کشور می‌ شناسند. چشمه های آب گرم که در این ساحل وجود دارد خاصیت درمانی بی‌ نظیری را به افراد ارائه می ‌دهند. بازار میوه به عنوان یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های این ساحل به شمار می‌ رود. اگر از زیبایی های کتالم بگوییم متوجه زیبایی بیش از اندازه آن نمی شوید. بهتر است که خودتان سری به این ساحل بزنید و جذابیت ها و زیبایی های آن را از نزدیک مشاهده کنید.

۴. دهکده ساحلی

دهکده ساحلی رامسر یکی دیگر از انواع ساحل ماسه ای رامسر می باشد. این دهکده از نظر گردشگری نظر بسیاری از افراد را جلب کرده است. شب های دهکده بسیار زیبا می باشد، در واقع بیشتر گردشگران شب ها به این ساحل رامسر مراجعه می‌ کنند تا زیبایی های دریا را مشاهده نمایند. شما می توانید از سوئیت های ساحلی که در این دهکده قرار گرفته اند استفاده کنید و اوقات خوشی را با دوستان و خانواده خود بگذرانید.

ساحل ماسه ای رامسر و زیبایی های ساحل

به طور معمول بسیاری از افرادی که به شمال کشور مسافرت می‌ کنند یکی از مهمترین گزینه های تفریحی شان دریای خزر است. به همین دلیل ما سعی کردیم در این بخش سواحل ماسه ای که در رامسر وجود دارد را معرفی کنیم. سواحل ماسه ‌ای برای قدم زدن و برای تماشای غروب گزینه مناسبی هستند. البته در برخی از سواحل امکانات تفریحی متفاوتی را قرار داده اند. به همین دلیل اگر شما اهل بازی کردن و استفاده از تفریحات دریایی هستید می توانید به پلاژهای ساحلی رامسر سری بزنید.

 


ادامه مطلب

اخبار

راه‌اندازی میکروهتل در ایران

منتشر شده

در

توسط

میکروهتل اقامتگاه گردشگری سفر

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از فراهم شدن امکان راه‌اندازی میکروهتل در ایران خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا/ اسماعیل برات درباره راه‌اندازی میکروهتل‌ در ایران اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصمم است در توسعه این صنعت با رویکرد مدرن‌سازی گردشگری، فضا را برای فعالیت بخش خصوصی با استفاده از دانش روز و بهره‌گیری از ابزارهای جدید و مدرن فراهم کند. البته مدرن‌سازی گردشگری دارای ابعاد و سطوح مختلفی است، لیکن آنچه مد نظر ماست ایجاد شرایط و بستر لازم برای توسعه طرح‌های خلاقانه و منحصربه‌فرد و متناسب با نیاز امروز است. البته این امر همانند سایر فعالیت‌های گردشگری باید با تمرکز بر توسعه پایدار و عدم آسیب به محیط زیست انجام شود.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره ماهیت میکروهتل‌ها، گفت: گردشگری همانند سایر صنایع به سرعت در حال تکاپو و تکامل است. میکروهتل هم یکی از دستاوردهای تکنولوژی در حوزه اقامت است. میکروهتل‌ها فضاهای اقامتی با ابعاد کوچک و سازه منحصر به فرد با معماری جذاب و لوکس هستند. فضای آن‌ها به نحوی طراحی می‌شود که از امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات به مسافران برخوردار بوده و پیاده‌سازی آن در مجموعه‌های گردشگری نظیر مجتمع‌های بین‌راهی، محوطه‌های گردشگری، فرودگاه‌ها، و پایانه‌های مسافری که بنا به شرایط خاص منطقه امکان ایجاد سازه ثابت وجود ندارد، تا حد قابل توجهی می‌تواند پاسخگوی نیازهای اقامتی گردشگران باشد.

او درباره اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: در دنیا میکروهتل‌ها از تنوع برخوردارند، اما در ایران، ما با توجه به فرهنگ، سنت و عرف حاکم بر کشور، ممکن است همه آن‌ها مناسب نباشد، بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به درخواست‌های بخش خصوصی، این امکان را فراهم کرده و در حال حاضر امکان صدور مجوز بهره‌برداری با تاکید بر «مکان‌محور بودنِ» این‌گونه پروژه ها در بستر سامانه «جانا» ایجاد شده است.

برات همچنین گفت: با توجه به جدید بودن این طرح، در حال حاضر امکان صدور پروانه فعالیت فراهم شده، اما در صورت استقبال از آن، ضوابط فنی و ارزیابی برای میکروهتل‌ها تدوین خواهد شد. با این وجود، به مانند سایر واحدهای اقامتی، رعایت اصول کلی و فراهم بودن شرایط مطلوبِ ارائه خدمات به مهمانان و مسافران ضروری است؛ لذا پیش‌بینی حریم اقامتی و تأمین امنیت کامل مسافران، رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی، تأمین سرویس بهداشتی و حمام، سیستم سرمایشی و گرمایشی، فرآیند پذیرش مسافر و خانه‌داری از جمله حداقل مواردی است که در ایجاد این‌گونه تاسیسات توجه به آن‌ها الزامی است.

 

تبلیغات

میکروهتل

نمونه‌ای از میکروهتل‌ها

میکرو هتل‌ها اینگونه تعریف شده‌اند: مکان اقامتی که مبلمان بوده و دارای امکانات رفاهی با کیفیت بالا در اتاقی با نصف متراژ یک اتاق معمولی هتل است. این اتاق‌های کوچک، اما کاملاً کاربردی، گزینه‌ای مقرون به صرفه برای مسافران تجاری و تفریحی در مناطق شهری پرتراکم هستند. طراحی هوشمند این هتل‌ها، با دیجیتالی کردن اتاق‌ها ترکیب شده، که به مهمانان اجازه می‌دهد نور و دما را از طریق برنامه‌های تلفن همراه مدیریت کنند.


ادامه مطلب

برترین ها