با ما همراه باشید

اخبار

ثبت ملی ۲۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی لرستان

منتشر شده

در

پشت‌بام قلعه فلک‌الافلاک میراث فرهنگی بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: تاکنون بیش از دو هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی فرهنگی آن به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از مهر، زهرا بهاروند در سخنانی، اظهار داشت: به‌منظور یافته باستان‌شناسی در حال حاضر دو کاوش در منطقه «پامنار» خرم‌آباد و محوطه «سرمران» ازنا در حال انجام است.

وی اظهار کرد: در اواخر سال گذشته کاوش در منطقه «پامنار» خرم‌آباد آغاز شد که حفاری آن اتمام یافته و پژوهشگران نیز در حال بررسی داده‌های حاصل از کاوش هستند.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر پروژه ادامه‌دار بوده و پس از به‌دست‌آمدن نتایج فاز نخست، عملیات فاز دوم کاوش نیز انجام خواهد شد، افزود: در حال حاضر در محدوده سد «کمندان» که محوطه «سرمران» نامیده می‌شود، کاوش نجات‌بخشی با اعتبار یک‌میلیاردی ریال با سرپرستی «محمدرضا محمدیان» در حال انجام است که این کاوش نیز به مدت یک ماه انجام می‌شود.

بهاروند، عنوان کرد: استان لرستان با قدمت بیش از ۵۶ هزار سال سکونت بشر دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه تاریخی فرهنگی است و تاکنون بیش از دو هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی فرهنگی آن به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از آثار ثبت ملی شده استان شامل تپه و محوطه تاریخی هستند که نیازمند کاوش و بررسی هستند، اضافه کرد: انجام عملیات کاوش، شواهد و مستنداتی تاریخی، فرهنگی از دل تپه‌ها و محوطه‌ها به دست آید.

تبلیغات

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تصریح کرد: تمامی کاوش‌های انجام‌گرفته و در حال انجام، قدمت سرزمین لرستان و مهد فرهنگ بودن آن را از دیرباز تا کنون به نمایش می‌گذارند که این مهم نیازمند حمایت مالی و معنوی تمامی دستگاه‌ها است چرا که یافته‌های به‌دست‌آمده نیازمند حفاظت، حمایت و انتقال درست از نسلی به نسل آینده هستند.

بهاروند، گفت: انواع ظروف، لوازم شکار و بقایای غیرمصنوعی نیز می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در اختیار باستان‌شناسان قرار دهند که این مهم با کاوش در محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی به دست می‌آید.


اخبار

برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در مهدی‌شهر

منتشر شده

در

پته دوری مهدی شهر سمنان صنایع دستی هنرهای سنتی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر از برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا و از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان، مهدی متقی گفت: این دوره‌ آموزشی از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ در مجموعه آموزشی فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر بابیان اینکه این دوره به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، افزود: در این دوره ۲۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی به مدت ۳۰ ساعت آموزش می‌بینند و در پایان هم گواهی مهارت برای شرکت‌کنندگان صادر خواهد شد.

او تصریح کرد: این دوره ویژه شاغلان و هنرمندان با تدریس فاطمه امیر مجاهدی و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود

ادامه مطلب

اخبار

٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند

منتشر شده

در

هنرمندان صنعتگر کردستانی در ایام نوروز صنایع دستی کردستان هنرهای سنتی

تعاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از برقراری بیمه ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی دراستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری بنقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، سعید نظری دراین‌باره گفت: هنرمندان عرصه صنایع‌دستی کردستان شهره جهانی داشته و دستان هنرمند آنان آثاری را خلق می‌کند که مایه مباهات هر ایرانی است و بر ذخیره فرهنگ و هنر جهان می‌افزایند.ی

معاون صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: برقراری بیمه هنرمندان از جمله اولویت‌های برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع‌دستی این اداره‌کل در استان است.

او افزود: در داین راستا و با توجه به اهمیت موضوع برای این اداره‌کل و نیز درخواست صنعتگران، این معاونت در پیگیری‌های بعمل آمده برای برقراری بیمه صنعتگران موفق شد با تمامی مشکلات موجود و تعداد بسیار زیاد متقاضی، شرایط را برای اجرای بیمه ۳۸۵ نفر از واجدان شرایط به سرانجام برساند.

نظری عنوان کرد: این بیمه شده‌ها در رشته‌های صنایع دستی شامل کردی‌دوزی، البسه محلی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، نازک‌کاری، منبت، معرق، خراطی، مشبک، سازسازی، دف، ارغوان‌بافی و … هستند

تبلیغات
ادامه مطلب

اخبار

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه

منتشر شده

در

روار گیوه دست بافته هنرهای دستی صنایع دستی هنرهای سنتی میراث فرهنگی

کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا،‌ اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

ادامه مطلب

برترین ها