آتامان بهعنوان جدیدترین کشنده ایرانی توسط ایرانخودرو دیزل رونمایی شد.
باوجود عمر طولانی صنعت خودروهای کار و تجاری در ایران، به دلیل سرمایهگذاری ضعیف در طول سالیان گذشته، این حوزه تبدیل به صنعتی عقبمانده و قدیمی شده است. بهیقین میتوان از ادامه تولید بنز واگن هود بهعنوان نماد عقبماندگی این صنعت یاد کرد.
پس از گذشت بیش از ۶۰ سال از تولید واگن هود در ایران، بالاخره با اعلام مدیرعامل ایرانخودرو قرار است تا آتامان بهعنوان جانشین نوستالژیکترین کامیون ایران راهی جادههای کشور شود. آتامان به معنای رهبر و فرمانده در زبان ترکی، بهعنوان مهمترین پروژه چند سال اخیر صنعت خودروهای تجاری کشور بشمار میرود.
مشخصات کابین، پیشرانه و گیربکس آتامان
ایرانخودرو دیزل برای طراحی کشنده جدید خود یعنی آتامان از اتاق فوتون و اجزای فنی مرسدس بنز استفاده کرده تا ضمن استفاده از ویژگی اتاق جادار و ایمن، از مزیت استهلاک پایین کامیونهای بنز نیز در این خودرو بهره برده باشد. به زبان سادهتر میتوان گفت که آتامان درواقع همان واگن هود ۱۹۴۳ کم استهلاک و محبوب است که کابین قدیمی و کوچک آن با یک کابین زیبا و بروز تعویض شده!
کابین آتامان مشابه به اتاق کشنده فوتون ۱۸۴۳ بوده که بر روی شاسی درایو مرسدس بنز سوار شده؛ به همین دلیل فاصله محوری این خودرو اندکی از فوتون بیشتر است.
مزیت بسیار مهم این خودرو مربوط به پیشرانه آن است؛ ایرانخودرو دیزل برای آتامان پیشرانه شش سیلندری OM457 مرسدس بنز را در نظر گرفته، همان موتوری که قبلاً نیز بر روی اتوبوسهای بنز و کشندههای آکسور قرار گرفته بود.
این پیشرانه با دوازده لیتر حجم و آرایش خطی سیلندرها، ۴۳۰ اسب بخار و ۲۱۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کرده و مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. این خودرو ۸۰۰ لیتر حجم مخزن سوخت دارد. آتامان با این پیشرانه قادر است تا حدود ۲۰ تن بار را حمل کند.
در بحث انتقال قدرت، آتامان مجهز به گیربکس دستی معروف به طرح مایلر بوده که ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب را ارائه میدهد. این گیربکس که توسط شرکت ZF طراحی شده، از سالها پیش در محصولات ایرانخودرو دیزل استفاده میشود.
ترمز، تعلیق و سیستمهای ایمنی آتامان
ترمزهای آتامان در قسمت جلو از نوع دیسکی و عقب از نوع کاسهای هستند که مشابه به الگوی واگن هود است. این ترمزها به سیستم ضد قفل و ضد لغزش مجهز شدهاند و در کنار این موارد ترمز دستی پنوماتیک و ترمز موتور دو مرحلهای نیز از سایر امکانات ایمنی آتامان به شمار میروند. قرار است تا در آیندهی نزدیک، رادار خط خوان هم بر روی این خودرو نصب شود.
در سیستم تعلیق این کشنده، در قسمت جلو و عقب خودرو از فنر پارابولیک و کمک هیدرولیکی استفاده شده است.
امکانات و تجهیزات آتامان
ازجمله امکانات آتامان میتوان به دو عدد تختخواب، کولر و بخاری، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، چراغهای مه شکن جلو و عقب، آینههای برقی مجهز به گرمکن، بوق بادی و برقی، قفل مرکزی، گرمکن سوخت، خروجی برق ۱۲ و ۲۴ ولت، سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان، مخزن ادبلو با ظرفیت ۸۰ لیتر، شلنگ باد، جعبه کمکهای اولیه و تایر زاپاس با رینگ فولادی اشاره کرد.
قیمت و زمان عرضه آتامان
طبق اعلام مدیران ایرانخودرو دیزل با توجه به اینکه موتور، گیربکس و شاسی آتامان کاملاً ساخت داخل هستند، قیمت این خودرو بسیار رقابتی و کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان خواهد بود. تا پایان امسال قرار است ۵۰۰ دستگاه از این خودرو روانه بازار شود.
با توجه به قیمت خوب آتامان و سابقهی بسیار خوب موتورهای بنز در بحث هزینههای تعمیرات، میتوان امیدوار بود که پس از حذف کامیون ۱۹۲۴، آتامان بتواند بهراحتی جای خالی کله نارنجی را پر کرده و با استقبال بسیار خوب رانندگان مواجه شود.