با ما همراه باشید

اخبار

جشنواره ملی آب و آوا، شکرانه آب از دل جزیره تمدنی قشم

منتشر شده

در

جشنواره ملی آب و آوا در قشم

حرمت و ارزشمندی آب در طول تاریخ غنی و پربار جزیره جهانی و تمدنی قشم به حدی بوده است که آیین های مختلف مذهبی، فرهنگی، موسیقیایی و نمایشی برای شکرگزاری این نعمت شکل گرفته و بخش قابل توجه و زیبایی از تاریخ و فرهنگ جزیره را به خود اختصاص داده است.
به گزارش سرزمین پدری از خبرگزاری برنا هرمزگان، به همت مردم دریادل جزیره به ویژه روستاهای غربی و با حمایت مسئولین سازمان منطقه آزاد با برگزاری جشنواره ملی آب و آوا با هدف احیا و باززنده سازی آیین های کهن مربوط به آب تلاش می شود، این آیین های ارزشمند در سطوح محلی، ملی و بین المللی به نمایش درآیند و قشم را به مکانی همیشگی برای حضور هنرمندان، متخصصان، نخبگان و فعالان حوزه آب تبدیل کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در نشست خبری جشنواره آب و آوا در تشریح اهداف برگزاری این رویداد بیان داشت: تلاش می کنیم مسائل اجتماعی را با ایده های نوآورانه و خلاقانه بیان کنیم و عناصر نمادین جزیره که خاطره ساز و تاریخ ساز هستند و نشان از خلاقیت تاریخی اهالی قشم دارد را احیا سازیم.

ادریس راموز ادامه داد: احیای سنت ها و دانش بومی به عنوان موتور محرک توسعه جزیره و پیوند زدن به زندگی جاری مردم یکی از مهمترین اهدافی است که در برگزاری جشنواره آب و آوا و سایر رویدادهای فرهنگی دنبال می شود.

به گفته وی، مسئله رفع تنش آبی در جزیره یکی از اولویت های مهم سازمان منطقه آزاد می باشد اما مکانیزم پرداخت به حل این مسئله تنها عمرانی و زیرساختی نیست بلکه در تلاشیم از تمام ظرفیت فرهنگی، تاریخ و دانش بومی برای حل این مسئله استفاده نماییم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم یاد آور شد: قشم دروازه تمدنی ایران است و میراث دار و پایلوتی برای انعکاس فرهنگ غنی کشور می باشد.

در ادامه نشست، دستیار ویژه مدیرعامل سازمان‌ منطقه آزاد قشم در امور جوانان اظهار داشت: حضور میلیون ها گردشگر در طول سال در جزیره زیبای قشم ضرورت حفظ هویت و فرهنگ بومی جزیره و انتقال و ارائه آن را به گردشگران دو چندان می کند.

تبلیغات

محمد رسول طالبی ادامه داد: جشنواره آب و آوا نیز مبتنی بر رسوم و سنت های تاریخی جزیره مربوط به پاسداشت آب و به منظور زنده سازی این سنت ها برگزار می شود.

وی افزود: آیین های کهن مربوط به آب همچون نماز جبار باران یا قبله دعا برای طلب باران یکی از عناصر غنی فرهنگی و تاریخی است که قرن هاست در جزیره برگزار می شود و الهام بخش برگزاری جشنواره شده است.

طالبی اضافه کرد: این جشنواره که با مشارکت مردم روستاهای جزیره برگزار می شود، نقطه آغاز است و تلاش داریم با راه اندازی خانه ملی آب و آوا در روستای سلخ، قشم را به مکان دائمی برای قدردانی آب تبدیل کنیم و جشنواره هرساله در سطوح ملی و بین المللی برگزار گردد.

دستیار ویژه مدیرعامل سازمان‌ منطقه آزاد قشم در امور جوانان خاطرنشان ساخت: ریشه های مشترک آیینی و تاریخی از پاسداشت آب در کشور وجود دارد و حضور ۱۰ گروه نمایشی از سراسر ایران که برای قدردانی از نعمت آب هنرنمایی می کنند در کنار هنرمندان قشمی روح ملی جشنواره را پررنگ کرده است.

وی تصریح کرد: صفر تا ۱۰۰ جشنواره توسط نخبگان و جامعه محلی ایده پردازی، طراحی و اجرا شده و نشان از تعلق خاطر مردم قشم به تاریخ درخشان جزیره دارد.

در بخشی دیگری از این نشست مدیر امور فرهنگی، اجتماعی و ورزش سازمان منطقه آزاد قشم، بیان داشت: گفت و گو کردن از زبان فرهنگ و هنر بهترین زبان برای بیان چالش ها در کشور می باشد.

مجتبی سلیمی ادامه داد: به توجه به اینکه تمام کشورهم اکنون درگیر تنش آبی می باشد، استفاده از ادبیات و آیین های دیرینه برای فرهنگ سازی و تبدیل مسئله به اولویت اول مردم و مسئولین یکی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره می باشد.

تبلیغات

وی تصریح کرد: در جزیره قشم چشمه های جاری وجود ندارد ولی مردم با اتکا بر دانش بومی قرن ها در حفظ و پاسداشت آب کوشیده اند و حتی در مقاطعی آب را به کشورهای خلیج فارس نیز صادر می کردند و امروز احیای این دانش جزو ضروریات زیست بوم جزیره می باشد.

بنابراین گزارش، جشنواره ملی آب و آوا روزهای ۵ و ۶ اسفند همزمان با نیمه شعبان با اجرای آیین های مختلف محلی از سراسر کشور در روستای سلخ جزیره قشم برگزار می شود.

 


 

تبلیغات

اخبار

برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در مهدی‌شهر

منتشر شده

در

پته دوری مهدی شهر سمنان صنایع دستی هنرهای سنتی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر از برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا و از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان، مهدی متقی گفت: این دوره‌ آموزشی از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ در مجموعه آموزشی فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر بابیان اینکه این دوره به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، افزود: در این دوره ۲۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی به مدت ۳۰ ساعت آموزش می‌بینند و در پایان هم گواهی مهارت برای شرکت‌کنندگان صادر خواهد شد.

او تصریح کرد: این دوره ویژه شاغلان و هنرمندان با تدریس فاطمه امیر مجاهدی و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود

ادامه مطلب

اخبار

٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند

منتشر شده

در

هنرمندان صنعتگر کردستانی در ایام نوروز صنایع دستی کردستان هنرهای سنتی

تعاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از برقراری بیمه ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی دراستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری بنقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، سعید نظری دراین‌باره گفت: هنرمندان عرصه صنایع‌دستی کردستان شهره جهانی داشته و دستان هنرمند آنان آثاری را خلق می‌کند که مایه مباهات هر ایرانی است و بر ذخیره فرهنگ و هنر جهان می‌افزایند.ی

معاون صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: برقراری بیمه هنرمندان از جمله اولویت‌های برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع‌دستی این اداره‌کل در استان است.

او افزود: در داین راستا و با توجه به اهمیت موضوع برای این اداره‌کل و نیز درخواست صنعتگران، این معاونت در پیگیری‌های بعمل آمده برای برقراری بیمه صنعتگران موفق شد با تمامی مشکلات موجود و تعداد بسیار زیاد متقاضی، شرایط را برای اجرای بیمه ۳۸۵ نفر از واجدان شرایط به سرانجام برساند.

نظری عنوان کرد: این بیمه شده‌ها در رشته‌های صنایع دستی شامل کردی‌دوزی، البسه محلی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، نازک‌کاری، منبت، معرق، خراطی، مشبک، سازسازی، دف، ارغوان‌بافی و … هستند

تبلیغات
ادامه مطلب

اخبار

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه

منتشر شده

در

روار گیوه دست بافته هنرهای دستی صنایع دستی هنرهای سنتی میراث فرهنگی

کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا،‌ اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

ادامه مطلب

برترین ها