با ما همراه باشید

اخبار

نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان به کار خود پایان داد

منتشر شده

در

نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان به کار خود پایان داد

نخستین جشنواره‌ بین المللی کوچ عشایر شاهسون با برگزاری آیین‌های بومی و محلی و اجرای موسیقی اقوام و عشایر مختلف کشور در جعفرآباد مغان به کار خود پایان داد.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایرنا مراسم اختتامیه و دومین روز این جشنواره امروز جمعه با حضور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو، سفیران حاضر در مراسم رویداد اردبیل ۲۰۲۳، استاندار اردبیل و جمعی از مقامات استانی برگزار شد. مهمانان رویداد اردبیل ۲۰۲۳ امروز جمعه با استقبال مقامات محلی وارد فرودگاه پارس آباد شدند و در ادامه در محل برگزاری جشنواره حضور یافتند.

در جریان رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه چانگ هوا سفیر چین، سفرای کشورهای عضو اکو و مسئولان استانی ظهر جمعه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از محل برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون بازدید و با غرفه‌داران گفت‌وگو کرد.

سید عزت الله ضرغامی در بازدید از این جشنواره با تاکید بر لزوم حفظ و صیامنت از فرهنگ و آداب و رسوم عشایر گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی این فرصت را فراهم می‌کند تا آداب، رسوم و موسیقی عشایر را به جامعه خود و سایر کشورها منتقل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: چنین جشنواره هایی می تواند به صورت مشترک با کشورهایی که دارای عشایر و فرهنگ عشایری هستند، در سال‌های آینده به شکل باشکوه‌تری برگزار شود.

وی ادامه داد: نحستین جشنواره بین المللی کوچ عشایر می‌تواند نقطه عطفی در ثبت و ضبط آداب و رسوم و فرهنگ عشایر کشور باشد ضمن اینکه این فرصتی است تا مردم در یک مکان جمع شده از اجرای چنین برنامه هایی لذت ببرند.

تبلیغات

در این آیین هنرمندان عشایر شاهسون مغان، عشایر خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد با اجرای آیین‌های نمایشی و اجرای موسیقی محلی گوشه‌هایی از هنر و فرهنگ موسیقایی خود را به نمایش گذاشتند.

عشایر مناطق مختلف کشور در قالب ۶۰ غرفه تولیدات و صنایع دستی خود را معرفی و عرضه می‌کنند.

پخت و فروش نان لواش و آش دوغ و عرضه خوراکی‌های دیگر، اسب سواری ، نمایش شتر عشایر، برپایی غرفه‌های تخصصی برخی دستگاه‌های اجرایی نظیر محیط زیست از بخش‌های دیگر این جشنواره بود.

به علت استقبال زیاد مردم و عشایر از این جشنواره ، محوطه محل برگزاری جشنواره و خیابان‌های اطراف مملو از خودرو های بزرگ و کوچک بود.

عوامل نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی برای مدیریت برنامه و خدمت به مردم حضور پر رنگ داشتند.

در پایان با اهدای هدایایی از غرفه داران و نمایندگان عشایر حاضر در این جشنواره تجلیل شد.

نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون از روز گذشته با برپایی ۳۰ غرفه صنایع‌دستی و ۴۵ آلاچیق‌ عشایر ۳۲‌ گانه شاهسون مغان همچنین حضور عشایر کشورهای قزاقستان، افغانستان و اقوام ترکمنستان روز گذشته با حضور عباس پاپی زاده رئیس سازمان امور عشایری کشور، رضا قاسمیان معاون سیاسی استاندار اردبیل و جمعی از مسئولین محلی در جعفرآباد مغان آغاز به کار کرد.

تبلیغات


اخبار

برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در مهدی‌شهر

منتشر شده

در

پته دوری مهدی شهر سمنان صنایع دستی هنرهای سنتی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر از برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا و از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان، مهدی متقی گفت: این دوره‌ آموزشی از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ در مجموعه آموزشی فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر بابیان اینکه این دوره به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، افزود: در این دوره ۲۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی به مدت ۳۰ ساعت آموزش می‌بینند و در پایان هم گواهی مهارت برای شرکت‌کنندگان صادر خواهد شد.

او تصریح کرد: این دوره ویژه شاغلان و هنرمندان با تدریس فاطمه امیر مجاهدی و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود

ادامه مطلب

اخبار

٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند

منتشر شده

در

هنرمندان صنعتگر کردستانی در ایام نوروز صنایع دستی کردستان هنرهای سنتی

تعاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از برقراری بیمه ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی دراستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری بنقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، سعید نظری دراین‌باره گفت: هنرمندان عرصه صنایع‌دستی کردستان شهره جهانی داشته و دستان هنرمند آنان آثاری را خلق می‌کند که مایه مباهات هر ایرانی است و بر ذخیره فرهنگ و هنر جهان می‌افزایند.ی

معاون صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: برقراری بیمه هنرمندان از جمله اولویت‌های برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع‌دستی این اداره‌کل در استان است.

او افزود: در داین راستا و با توجه به اهمیت موضوع برای این اداره‌کل و نیز درخواست صنعتگران، این معاونت در پیگیری‌های بعمل آمده برای برقراری بیمه صنعتگران موفق شد با تمامی مشکلات موجود و تعداد بسیار زیاد متقاضی، شرایط را برای اجرای بیمه ۳۸۵ نفر از واجدان شرایط به سرانجام برساند.

نظری عنوان کرد: این بیمه شده‌ها در رشته‌های صنایع دستی شامل کردی‌دوزی، البسه محلی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، نازک‌کاری، منبت، معرق، خراطی، مشبک، سازسازی، دف، ارغوان‌بافی و … هستند

تبلیغات
ادامه مطلب

اخبار

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه

منتشر شده

در

روار گیوه دست بافته هنرهای دستی صنایع دستی هنرهای سنتی میراث فرهنگی

کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا،‌ اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

ادامه مطلب

برترین ها