با ما همراه باشید

اخبار

چند روش تدریس برای دانش آموزان دبستان

منتشر شده

در

فارسی اول دبستان روش تدریس معلم دانش آموز

نویسنده: مریم جلالوند

معلمان دبستان نقش مهمی در انتقال دانش به کودکان دبستان دارند. اینکه با روش هایی دانش آموزان را مجذوب کلاس درس نگه دارند بسیار حائز اهمیت است. بسته به سن کودکان و موضوع درس، معلم می تواند سبک های مختلفی برای تدریس و آموزش بهتر داشته باشد.

ما در اینجا سعی داریم تا برخی از سبک های تدریس را که محبوبیت بیشتری بین شاگردان ابتدایی داشته است برای شما معرفی کنیم.

این شما هستید که تصمیم می گیرید در چه درسی از کدام روش استفاده کنید. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی سبک ها مزایای آن نیز توضیح داده شود.

روش تدریس

روش های تدریس تکنیک هایی است که معلمان برای ارائه اطلاعات و کمک به دانش آموزان در دستیابی به بهترین نتایج جهت یادگیری هر چه بهتر دانش آموزان از آنها استفاده می کنند.

معلمان می توانند از سبک های مختلفی برای گرفتن نتیجه مورد نظرشان استفاده کنند درک برخی از سبک های تدریس محبوب برای مدرسه ابتدایی می تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی برای آموزش بگیرید.

تبلیغات

با توجه به پیشینه تحصیلی و توانایی یادگیری دانش آموزان شما می توانید برای حفظ تمرکز، مدیریت رفتار دانش آموزان یا تشویق به مشارکت فعال در کارهای گروهی به دانش آموزان کمک کنید.

برخی از موضوعات ممکن است برای روش های مختلف مناسب تر از بقیه باشند. به عنوان مثال، می توانید از یادگیری پروژه محور برای دانش آموزان استفاده کنید تا ایده های خود را در مورد ساخت یک زمین بازی جدید برای مدرسه خود ارائه دهند. می توانید به کودکان بگویید تا با استفاده از اشکال هندسی و مهارت های ریاضی ساده خود به صورت پروژه محور زمین بازی را طراحی نمایند. این کار راهی عالی برای استفاده از آنچه شاگردان تا کنون آموخته اند برای دنیای واقعی است.

چند روش تدریس برای دانش آموزان مقطع دبستان

1. آموزش به صورت گروه های کوچک

در آموزش به صورت گروه های کوچک، تجربه یادگیری در یک گروه کوچک با معلم خود را برای کودکان فراهم کنید.

ارائه دروس با این روش تدریس معمولاً شامل برنامه ریزی فعالیت هایی برای دانش آموزان است، تا بین آنها به صورت چرخشی فرصت هایی برای کار روی وظایف مختلف بدهد.

این روش به معلمان این امکان را می دهد که به توانایی های هر دانش آموز توجه زیادی داشته باشند و آنها را در فعالیت های یادگیری مشارکت دهند.

تعامل با دانش آموزان در یک گروه کوچک می تواند راهی عالی برای تقویت مطالب آموخته شده در یک گروه بزرگتر و راهی برای تشویق دانش آموزان به پرسش و پاسخ به سوالات با اعتماد به نفس بیشتر باشد.

2. رویکرد معلم محور

یکی از متداول ترین روش های تدریس در دبستان است. معمولاً اینگونه است که معلم مسئول کلاس درس است و تمام فعالیت های یادگیری را هدایت می کند در حالی که دانش آموزان به طور منفعلانه اطلاعات را جذب می کنند.

تبلیغات

در این روش عموماً از دانش‌آموزان درخواست می شود که پشت میزهای فردی بنشینند و معلم مطالب درس را توضیح می‌دهد.

هدف معلم معمولاً به حداقل رساندن کار گروهی است و برای ارزیابی پیشرفت دانش‌آموز، کار را به صورت فردی محول می‌کند.

3. رویکرد دانش آموز محور

رویکرد دانش آموز محور به یادگیری به دانش آموزان اجازه می دهد تا در برنامه ریزی درسی و فرآیند یادگیری شرکت کنند.

این روش به کودکان این توانایی را می دهد که مهارت های تفکر انتقادی خود را توسعه دهند در حالی که آنها نحوه به کارگیری دانشی را که می آموزند در دنیای واقعی بدون اینکه معلم مستقیماً به آنها آموزش دهد تفسیر می کنند.

برخلاف رویکرد معلم محور، دانش‌آموزان عموماً آزادانه در کلاس درس حرکت می‌کنند تا محیط آموزشی خود را کشف کنند و معلمان نقش کمتری در میزبانی دروس دارند. این روش تدریس می تواند مسئولیت و مالکیت زیادی را بر عهده دانش آموزان بگذارد تا معلم.

4. یادگیری پروژه محور

یادگیری پروژه محور، فرصتی را برای کودکان فراهم می کند تا توانایی های تفکر انتقادی خود را همراه با مهارت های تحلیلی، پژوهشی و کار گروهی خود توسعه دهند.

در این روش تدریس، کودکان معمولاً در گروه‌های کوچک برای تکمیل پروژه‌ها بر اساس پرسشی که معلم ارائه می‌کند، کار می‌کنند.

تبلیغات

هدف این پروژه معمولاً کمک به کودکانی است که در درک مشکلات زندگی واقعی و دیدن اینکه چگونه کار آنها می تواند بر دیگران تأثیر بگذارد مشکل دارند.

یادگیری مبتنی بر پروژه ممکن است به عنوان نمونه: ایجاد کمپینی برای تشویق خانواده‌های داخل مدرسه،  به بازیافت ظروف و سپس بردن ظروف به مرکز بازیافت برای یادگیری در مورد فرآیند بازیافت.

5. مونته سوری

مونته سوری روشی عالی برای یادگیری کودکان کم سن و سال به عنوان مثال کودکان مهدکودکی و یا دانش آموزان پیش دبستانی است.

با استفاده از این سبک آموزشی، معلمان معمولاً کلاس را با چندین فعالیت آموزشی تنظیم می کنند و کودکان هر فعالیت را با سرعت خاص خود انجام می دهند..

معلم ممکن است دانش آموزان را تشویق کند تا یک فعالیت خاص را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که کاملا از فعالیت های ایجاد شده، تجربه کسب می کنند.

مونته سوری به جای تمرکز بر روی ریاضیات و مهارت های سوادآموزی پایه؛ مانند بسیاری از مفاهیم مبتنی بر برنامه درسی؛ مهارت های زندگی از جمله تمیز کردن و آشپزی را نیز به کودکان آموزش می دهد.

6. یادگیری مبتنی بر تحقیق

این سبک تدریس، دانش آموزان را مسئول یادگیری خود می داند. دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا سؤالاتی بپرسند تا با مرور مطالب و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با یکدیگر، تجربیات واقعی زندگی را کشف و درک کنند.

تبلیغات

یادگیری مبتنی بر پرس و جو با فراهم کردن فرصتی برای شکست در یک فعالیت و جستجوی راه‌هایی برای بهبود عملکردشان، حل مسئله را ارتقا می‌دهد. این سبک یادگیری می تواند برای کمک به دانش آموزان برای حل پازل های ریاضی به روش منحصر به فرد خود یا انجام آزمایش های علمی خود برای درک مفهومی در فیزیک عالی باشد.

7. کلاس درس معکوس

یادگیری معکوس روشی جدیدتر برای آموزش است که در آن معلمان محتوای آموزشی را به صورت آنلاین برای کودکان ارائه می دهند تا در خانه یاد بگیرند. سپس دانش‌آموزان را به کلاس درس می‌آورند تا محتوا را مرور کنند و بحث‌ها را میزبانی کنند تا ببینند چگونه آن را درک می‌کنند.

هدف این روش این است که زمانی که دانش‌آموزان در کلاس هستند، زمان بیشتری برای یادگیری فعال فراهم کند، نه اینکه معلم از زمان خود برای ارائه آموزش استفاده کند.

کلاس‌های معکوس می‌تواند در میان دانش‌آموزان دبیرستانی که در استفاده از رایانه مهارت دارند و می‌خواهند با سرعت خودشان یاد بگیرند، رایج‌تر است.

8. یادگیری شخصی

ارائه یک رویکرد شخصی به تدریس یک روش دانش آموز محور است. این روش معلم را در حال مشاهده و پاسخ به نقاط قوت و ضعف فردی دانش آموزان می بیند.

معلم معمولاً زمان زیادی را صرف برنامه ریزی فعالیت ها و نتایج یادگیری برای دانش آموزان بر اساس بهترین روش یادگیری آنها می کند.

با ارائه یک رویکرد یادگیری شخصی، معلمان به دانش آموزان خود این فرصت را می دهند تا استعدادهای فکری و خلاقانه خود را با سرعت خود توسعه دهند.

تبلیغات

مزایای استفاده از سبک های مختلف تدریس

استفاده از سبک های مختلف تدریس در هنگام آموزش به دانش آموزان دبستانی مزایای زیادی دارد. لیست زیر برخی از آنها را به اشتراک می گذارد:

با نقاط قوت دانش آموزان مختلف کار کنید

دانش آموزان معمولاً نقاط قوت منحصر به فردی دارند. توانایی تطبیق سبک تدریس خود برای تطبیق با این نقاط قوت می تواند جهت اطمینان از دستیابی همه دانش آموزان به نتایج یادگیری مفید باشد.

برای مثال، برخی از دانش‌آموزان ممکن است با ارائه یک درس برای نشان دادن درک خود از یک موضوع، بهتر یاد بگیرند، در حالی که برخی ممکن است ترجیح دهند یافته‌های خود را در مورد یک تکلیف خلاصه کنند.

دانش آموزان را علاقه مند نگه دارید

تدریس برخی از موضوعات بدون از دست دادن علاقه دانش آموزان می تواند دشوار باشد. تنظیم سبک تدریس شما می تواند یک روش عالی برای حفظ مشارکت دانش آموزان و جالب نگه داشتن درس ها باشد. مثالی از این ممکن است شامل استفاده از یادگیری مبتنی بر بازی کودکان مهدکودک در استفاده از اعداد باشد.

توانایی های یادگیری منحصر به فرد را تامین کنید

هر دانش آموز دارای توانایی های یادگیری منحصر به فرد است. اینکه بتوانید روش‌های خود را مناسب با افراد حاضر در کلاس تطبیق دهید، می‌تواند راهی عالی برای اطمینان از درک همه اطلاعاتی که ارائه شده، باشد.

یک مثال از این ممکن است شامل این باشد که بر اساس سطح مهارت خواندن دانش‌آموزان، کتاب‌های مختلفی را برای خواندن در اختیارشان قرار دهید.

ارائه بازخورد بهتر به دانش آموزان

اگر تجارب یادگیری را مدیریت می‌کنید و از روش‌های تدریس متفاوتی استفاده می‌کنید که متناسب با نیازهای دانش‌آموز است، امکان دارد پیشرفت و درک دانش‌آموز از یک موضوع خاص را بهتر متوجه شوید.

تبلیغات

انجام این کار به شما کمک می کند تا بر اساس اهداف یادگیری فردی دانش آموزان، بازخورد مرتبطی ارائه دهید. این یک راه عالی برای بهبود روابط شما با دانش آموزان است و به دانش آموزان کمک می کند تا اهداف آموزشی برای خود تعیین کنند.

معلم بهتری شوید

هر چه روش های تدریس بیشتری را درک کنید و به دانش آموزان خود ارائه دهید، بیشتر می توانید فرصت های یادگیری آنها را افزایش دهید.

این ایده خوبی است که هنگام درخواست شغل جدید به عنوان معلم، روش های ترجیحی خود را در رزومه تان فهرست کنید تا به کارفرمایان نوع سبک های یادگیری را که دوست دارید استفاده کنید نشان دهید.

اگر بتوانید بیش از یک سبک آموزشی را در نظر بگیرید، ممکن است قدرت خود را برای استخدام در شغل معلمی افزایش دهید.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار

برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در مهدی‌شهر

منتشر شده

در

پته دوری مهدی شهر سمنان صنایع دستی هنرهای سنتی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر از برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا و از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان، مهدی متقی گفت: این دوره‌ آموزشی از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ در مجموعه آموزشی فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر بابیان اینکه این دوره به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، افزود: در این دوره ۲۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی به مدت ۳۰ ساعت آموزش می‌بینند و در پایان هم گواهی مهارت برای شرکت‌کنندگان صادر خواهد شد.

او تصریح کرد: این دوره ویژه شاغلان و هنرمندان با تدریس فاطمه امیر مجاهدی و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود

ادامه مطلب

اخبار

٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند

منتشر شده

در

هنرمندان صنعتگر کردستانی در ایام نوروز صنایع دستی کردستان هنرهای سنتی

تعاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از برقراری بیمه ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی دراستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری بنقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، سعید نظری دراین‌باره گفت: هنرمندان عرصه صنایع‌دستی کردستان شهره جهانی داشته و دستان هنرمند آنان آثاری را خلق می‌کند که مایه مباهات هر ایرانی است و بر ذخیره فرهنگ و هنر جهان می‌افزایند.ی

معاون صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: برقراری بیمه هنرمندان از جمله اولویت‌های برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع‌دستی این اداره‌کل در استان است.

او افزود: در داین راستا و با توجه به اهمیت موضوع برای این اداره‌کل و نیز درخواست صنعتگران، این معاونت در پیگیری‌های بعمل آمده برای برقراری بیمه صنعتگران موفق شد با تمامی مشکلات موجود و تعداد بسیار زیاد متقاضی، شرایط را برای اجرای بیمه ۳۸۵ نفر از واجدان شرایط به سرانجام برساند.

نظری عنوان کرد: این بیمه شده‌ها در رشته‌های صنایع دستی شامل کردی‌دوزی، البسه محلی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، نازک‌کاری، منبت، معرق، خراطی، مشبک، سازسازی، دف، ارغوان‌بافی و … هستند

تبلیغات
ادامه مطلب

اخبار

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه

منتشر شده

در

روار گیوه دست بافته هنرهای دستی صنایع دستی هنرهای سنتی میراث فرهنگی

کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا،‌ اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

ادامه مطلب

برترین ها