یک مقاله در سال 2018 که در مجله کشاورزی، سیستمهای غذایی و توسعه جامعه منتشر شد، فعالیتهای گردشگری کشاورزی را در یک یا چند دسته طبقهبندی کرد: فروش مستقیم به مصرفکننده (مانند غرفههای مزرعه، u-pick)، آموزش کشاورزی (مثلاً مدرسه). بازدید از یک مزرعه)، مهمان نوازی (شب اقامت در مزرعه)، تفریح (مانند شکار، اسب سواری)، و سرگرمی (مانند هیرید، شام برداشت محصول). بیشتر گردشگران کشاورزی وقت خود را صرف بازدید از غرفه های مزرعه، چیدن میوه یا غذا دادن به حیوانات کردند. دیگران ممکن است در پیچ و خم ذرت حرکت کنند یا در مزرعه اقامت داشته باشند و در کارهای روزمره یا کشاورزی یا دامداری کمک کنند.
گردشگری کشاورزی به ابزاری ضروری برای بقای بسیاری از مزارع کوچک تبدیل شده است. با تنوع بخشیدن به عملیات تجاری، اپراتورهای مزرعه قادر به تضمین درآمد پایدارتر هستند. این به این دلیل است که فعالیتهای گردشگری کشاورزی در مواقعی از سال که ممکن است محصولات در فصل نباشند، و با ارائه یک جریان درآمد کاملاً مجزا رخ میدهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که عملیات گردشگری کشاورزی اغلب با جذب گردشگران به این منطقه به نفع جوامع اطراف است. تقویت اقتصادی ناشی از افزایش ترافیک می تواند برای مناطق روستایی که به جریان های درآمدی متنوع نیاز دارند مفید باشد.
ایتالیا
از سال 1985، گردشگری کشاورزی در ایتالیا به طور رسمی توسط یک قانون ایالتی تنظیم می شود، که در سال 2006 اصلاح شد.
ایتالیا از سال 2013 از یک علامت تجاری بخش، “Agriturismo Italia” استفاده کرده است، که همراه با یک سیستم جدید طبقه بندی مزارع دارای محل اقامت است.
علامت تجاری که مزارع را که به طور منظم مطابق با قوانین و مقررات موجود کار می کنند متمایز می کند، یک گل آفتابگردان را نشان می دهد که مزرعه ای را در بر می گیرد.
طبقه بندی (از 1 تا 5 نمره) نشان دهنده سطح راحتی، تنوع خدمات و کیفیت محیط طبیعی است که هر مزرعه قادر به ارائه آن است.
این سیستم توسط وزارت کشاورزی با همکاری تمامی انجمن های گردشگری کشاورزی منطقه ای و ملی پیاده سازی شد.
بنابراین سیستم ملی تضمینی کلی ارائه می دهد که هنوز ویژگی های منطقه ای خاص را در نظر می گیرد.
ایالات متحده
از طریق مرکز مزارع کوچک در دانشگاه کالیفرنیا، “گردشگری کشاورزی یا گردشگری کشاورزی، یکی از جایگزینها برای بهبود درآمد و قابلیت اقتصادی بالقوه مزارع کوچک و جوامع روستایی است. برخی از اشکال شرکتهای گردشگری کشاورزی در کالیفرنیا به خوبی توسعه یافتهاند، از جمله نمایشگاهها و جشنوارهها. احتمالات دیگر هنوز پتانسیل توسعه را ارائه می دهند». مرکز مزرعه کوچک UC یک پایگاه داده گردشگری کشاورزی کالیفرنیا ایجاد کرده است که “اطلاعاتی را در مورد مکان های گردشگری کشاورزی موجود در سراسر ایالت به بازدیدکنندگان و کارآفرینان بالقوه ارائه می دهد”.
انگلستان
طبق مقاله ای در سال 2011 در مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، گردشگری کشاورزی از نظر اقتصادی برای بخش کشاورزی در شمال غربی انگلستان مهم شده است، زیرا کشاورزان به دنبال تنوع بخشیدن به جریان درآمد خود هستند.
هند
85 درصد از جمعیت هند به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشاورزی و فعالیت های وابسته به آن وابسته هستند. به طور مشابه، کشاورزی 26 درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می دهد. ماهاراشترا و کرالا ایالت هایی در هند هستند که از پتانسیل گردشگری کشاورزی استفاده می کنند. در ماهاراشترا گردشگری کشاورزی توسط شرکت توسعه گردشگری کشاورزی ترویج میشود. Kuttanad، Wayanad، Palakkad و Idukki از مناطق مهم کشاورزی در کرالا هستند. پروژه “مزرعه سبز” که توسط دولت کرالا راه اندازی شده است با هدف ترویج گردشگری کشاورزی در کرالا است. به غیر از کرالا و ماهاراشترا، ناگالند و سیکیم نیز ایالت های گردشگری کشاورزی موفقی هستند.
پاکستان
پاکستان یک کشور کشاورزی است و کشاورزی بخش حیاتی اقتصاد پاکستان است، مردم حدود 65 درصد در مناطق روستایی زندگی می کنند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم با حرفه کشاورزی مرتبط هستند. کشاورزی پاکستان 21 درصد از کل تولید ناخالص داخلی در اقتصاد را تشکیل می دهد. پاکستان منابع طبیعی خوبی برای کشاورزی دارد مانند زمین های حاصلخیز خوب، جریان طبیعی کانال های آب از شمال به جنوب، شامل سدها، رگبارها، سرپوش ها، کانال ها و کانال های توزیع، چهار فصل، مردمان سخت کوش، شامل صنایع مبتنی بر کشاورزی مانند طیور، شیلات. ، لبنیات و دام. مزارع کشاورزی ما در تمام طول سال با محصولات زراعی پوشیده می شود. بنابراین گردشگری کشاورزی / گردشگری کشاورزی / گردشگری مزرعه پتانسیل زیادی در پاکستان برای توانمندسازی کشاورزان کوچک دارد. طارق تنویر، بنیانگذار شرکت توسعه گردشگری کشاورزی پاکستان، در حال انجام کار برای ترویج این ایده گردشگری کشاورزی در پاکستان است. کشاورزان برند، جشنواره برداشت محصول با موضوع Agri را برای ترویج این ایده سالانه بیش از 100 جشنواره برگزار می کند.