با ما همراه باشید

اخبار

تشریح آخرین وضعیت پایه‌های پل زمانخان چهارمحال و بختیاری

منتشر شده

در

پُل زمان‌خان در شهرستان سامان شهر کرد شهرکرد میراث فرهنگی بنای تاریخی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در سنوات گذشته ترک‌ها و ریزش‌هایی در قسمت‌هایی از پایه‌های پل زمانخان وجود داشته و آنچه در سال گذشته موجب هشدار برای مرمت پل شده، ریزش بخشی از کوه بوده که ارتباطی با پایه میانی پل نداشته است.

به گزارش سرزمین پدری به نقل از ایسنا؛ قدرت‌الله ولی‌زاده کاجی گفت: پیرو هماهنگی‌های قبلی به همراه دو نفر از اساتید دانشگاه اصفهان به عنوان اعضای مشاورین تهیه طرح جامع آسیب شناسی و مرمت پل زمانخان، از محل پل بازدید صورت گرفت که براساس بررسی میدانی اساتید دانشگاه و مقایسه با عکس‌های سال قبل، مشخص شد که از لحاظ پایداری سازه اصلی مشکلی وجود ندارد و مشکل جدیدی برای پل حادث نشده و ترک جدیدی به وجود نیامده است، البته مقرر شد دانشگاه مجدداً این موضوع را بررسی و به صورت مکتوب آن را اعلام کند که منتظر بررسی دانشگاه هستیم.

وی افزود: هرگونه دخل و تصرف در بنای تاریخی مخصوصاً پروژه ملی باید توسط شورای فنی اداره کل و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایید شوند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در سنوات گذشته ترک‌ها و ریزش‌هایی در قسمت‌هایی از پایه‌های پل زمانخان وجود داشته و آنچه در سال گذشته موجب هشدار برای مرمت پل زمانخان شده، ریزش بخشی از کوه بوده که ارتباطی با پایه میانی پل نداشته است، البته این موضوعات هشداری است که تدابیر لازم برای تهیه طرح و مرمت آثار تاریخی اندیشیده شود.

وی ضمن تشکر از نگرانی مردم و اصحاب رسانه در خصوص بناهای تاریخی و فرهنگی، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از این هشدارها و دل نگرانی‌ها در راستای تحقق اهداف اداره کل مخصوصاً مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی استفاده کنیم.

ولی‌زاده گفت: هر گونه اقدام برای مرمت نیازمند انجام مطالعات نهایی شامل مشخص کردن طرح جامع در زمینه آسیب‌شناسی پل و بستر رودخانه است که باید اطلاعات استخراج، آسیب‌ها مشخص و سپس اقدامات لازم برای مرمت انجام شود.

تبلیغات

به گفته وی، بحث حفاظت اضطراری پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان متخصص وزارتخانه، اساتید دانشگاه، پیمانکاران با تجربه در پل‌های تاریخی و کارشناسان و متخصصان اداره کل و با هماهنگی شورای فنی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار اداره کل قرار دارد و در حال انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد هستیم.

وی در پایان گفت: براساس ماده ۱۳ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی و قوانین مرتبط با بناهای تاریخی، تهیه مطالعات بر عهده بهره‌بردار بناهای تاریخی و این اداره کل است و در این رابطه قراردادی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال بابت این مطالعات با دانشگاه اصفهان منعقد شده است که در این موضوع جدیت و پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.


اخبار

برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در مهدی‌شهر

منتشر شده

در

پته دوری مهدی شهر سمنان صنایع دستی هنرهای سنتی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر از برگزاری دوره آموزشی پته‌دوزی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا و از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان، مهدی متقی گفت: این دوره‌ آموزشی از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ در مجموعه آموزشی فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر بابیان اینکه این دوره به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، افزود: در این دوره ۲۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی به مدت ۳۰ ساعت آموزش می‌بینند و در پایان هم گواهی مهارت برای شرکت‌کنندگان صادر خواهد شد.

او تصریح کرد: این دوره ویژه شاغلان و هنرمندان با تدریس فاطمه امیر مجاهدی و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر برگزار می‌شود

ادامه مطلب

اخبار

٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند

منتشر شده

در

هنرمندان صنعتگر کردستانی در ایام نوروز صنایع دستی کردستان هنرهای سنتی

تعاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از برقراری بیمه ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی دراستان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری بنقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، سعید نظری دراین‌باره گفت: هنرمندان عرصه صنایع‌دستی کردستان شهره جهانی داشته و دستان هنرمند آنان آثاری را خلق می‌کند که مایه مباهات هر ایرانی است و بر ذخیره فرهنگ و هنر جهان می‌افزایند.ی

معاون صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: برقراری بیمه هنرمندان از جمله اولویت‌های برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع‌دستی این اداره‌کل در استان است.

او افزود: در داین راستا و با توجه به اهمیت موضوع برای این اداره‌کل و نیز درخواست صنعتگران، این معاونت در پیگیری‌های بعمل آمده برای برقراری بیمه صنعتگران موفق شد با تمامی مشکلات موجود و تعداد بسیار زیاد متقاضی، شرایط را برای اجرای بیمه ۳۸۵ نفر از واجدان شرایط به سرانجام برساند.

نظری عنوان کرد: این بیمه شده‌ها در رشته‌های صنایع دستی شامل کردی‌دوزی، البسه محلی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، نازک‌کاری، منبت، معرق، خراطی، مشبک، سازسازی، دف، ارغوان‌بافی و … هستند

تبلیغات
ادامه مطلب

اخبار

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه

منتشر شده

در

روار گیوه دست بافته هنرهای دستی صنایع دستی هنرهای سنتی میراث فرهنگی

کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

به گزارش سرزمین پدری از میراث آریا،‌ اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

ادامه مطلب

برترین ها