با ما همراه باشید

اخبار

فقط ۳۰۰ هزار تومان برای نگهداری هر اثر ثبت ملی بودجه داریم!

منتشر شده

در

ضرغامی میراث فرهنگی گردشگری

به گزارش سرزمین پدری به نقل از همشهری آنلاین، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شب گذشته در آیین افتتاحیه و آغاز به کار رسمی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی که با حضور جمعی از خیرین، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، هنرمندان و کارگردان‌های سینما و تلویزیون و اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: مردم باید پای کارهای بزرگ بیایند تا کارها راه بیفتد. میراث‌فرهنگی بزرگترین و جدی‌ترین عامل برای انسجام ملی است. ما امروز بیش از هر زمانی نیاز به انسجام ملی داریم. ظرفیت‌هایی که در این باره در حوزه میراث‌فرهنگی وجود دارد در کمتر حوزه‌ای پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: چندی پیش با رئیس‌جمهوری صحبت می‌کردم و از آقای رئیسی پرسیدم آیا گنجنامه را رفتید؟ گفتند بله. بارها رفته‌ام و برداشت خوبی که از گنجنامه داشت را ارائه کردند و به دو کتیبه معروف در گنجنامه اشاره کرد. من هم به رئیس‌جمهوری توضیح دادم که کتیبه دوم یک متر پایین‌تر از کتیبه اول است، چون کتیبه دوم مربوط به پسر است و او به احترام پدرش این کتیبه را پایین‌تر نصب کرده است. آیا این غیر از توصیه‌های دین ما درباره احترام به بزرگترهاست؟

این مقام مسئول افزود: برخی از بزرگان در این مراسم و در هنگام سخنرانی از من نام بردند. من خاک پای خدمتگزاران به میراث‌فرهنگی هستم.

۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ادامه داد: بودجه‌ در حوزه میراث‌ فرهنگی بسیار عدد پایینی است.‌ در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم که البته هنوز به دست ما نرسیده است. با توجه به ثبت ملی ۳۵ هزار اثر و با توجه به بودجه و اعتبارات دولتی به هر اثر ۳۰۰ هزار تومان اختصاص می‌یابد. این آثار دارد از بین می‌رود و باید برای مرمت آن‌ها از کمک‌های مردمی استفاده کرد.

وی یادآور شد: من به شهرها و روستاهای زیادی سفر کردم. در بسیاری از شهرها برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی مشکل داریم، اما شکر خدا در همان شهرستان با کمک مردم و همت مسئولان محلی مشکلات برطرف می‌شود. مردم باید پای کار بیایند تا تمدن ایران را حفظ کنند.

نسبت به سایر کشورها وضعیت بهتری در مرمت و نگهداری از آثار تاریخی داریم

ضرغامی اضافه کرد: البته نسبت به سایر کشورها ما وضعیت بهتری در مرمت و نگهداری از آثار تاریخی داریم. خصوصا در دانش مرمت آثار تاریخی ما از کشورهای دیگر بسیار جلوتر هستیم.

تبلیغات

وزیر میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: امشب یک شب تاریخی است و نام تک تک افرادی که آمدند و زیر این سقف با هم عهد بستند که میراث‌ فرهنگی کشور را نجات دهند، در تاریخ این سرزمین ثبت خواهد شد.

او افزود: من از آقای دارابی معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه برای تشکیل این انجمن تشکر می‌کنم. آقای دارابی یک سال است که پیگیر این موضوع است. اما متاسفانه سیستم اداری کشور فرسوده است و بروکراسی اداری مثل بختک به جان کشور افتاده است، اما با تلاش‌های آقای دارابی باعث شد بالاخره این انجمن امشب رسما آغاز به کار کند.

ضرغامی در پایان صحبت‌های خود گفت: من روز یکشنبه در جلسه دولت گزارش کاملی از این نشست به رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت ارائه خواهم کرد.


ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار

آغاز مرمت و ساماندهی پایاب آقا فتح‌الله

منتشر شده

در

توسط

پایاب آقا فتح‌الله سمنان میراث فرهنگی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از آغاز مرمت و ساماندهی پایاب آقا فتح الله در شهرستان سمنان خبر داد.

به گزارش سرزمین پدری ازخبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سروش هاشمی روز شنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳ گفت: در اولین مرحله از مرمت و ساماندهی این پایاب، مرمت سردرب ورودی، هدایت آب‌های سطحی، پی‌بندی، آواربرداری و … انجام می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان به‌منظور جلوگیری از تخریب و برای سامان‌دهی وضع موجود، مرمت فرسایش‌ها، در این مرحله از مرمت انجام می‌شود.

سروش هاشمی گفت: از مهم‌ترین شاخصه‌های این پایاب، قرارگیری آن در مسیر راه ابریشم و راهنمایی مردم در مسیر، از سمنان به سمت دامغان بوده است.

او بابیان اینکه پایاب آقا تنها پایاب ثبت‌شده استان سمنان است، افزود: پایاب آقا معروف به حوض آقا، واقع در جاده فرودگاه سمنان به شماره ۵۶۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پایاب‌ در معماری بخشی از سازه است که برای دسترسی آسان ساکنان به آب کاریز (قنات) ساخته می‌شده است.

تبلیغات

ادامه مطلب

اخبار

تعطیلی موزها در ۱۴ خرداد

منتشر شده

در

توسط

نمایشگاه آثار شیشه‌ای در موزه هنرهای تزئینی ایران در اصفهان

موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۱۴ خردادماه تعطیل است.
به گزارش سرزمین پدری از تسنیم، تمام اماکن تاریخی زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دوشنبه 14 خردادماه سالروز رحلت امام خمینی (ره) مطابق سال‌های گذشته، تعطیل هستند.

این اماکن سه‌شنبه 15 خرداد باز بوده و آماده بازدید مراجعه کنندگان خواهند بود.

در حال حاضر 262 موزه و مکان تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی وجود دارد که شامل کاخ‌موزه‌های سعدآباد، نیاوران، گلستان و محوطه‌های تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، ارگ کریم‌خان، شوش، شوشتر، چغازنبیل، هفت تپه، طاق بستان، بیستون، تخت سلیمان، عالی قاپو، قلعه فلک الفلاک، ارگ بم، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، قلعه الموت، تپه سیلک، شهر سوخته، تپه حصار و … نیز می‌شود.

ساعت بازدید از اماکن تاریخی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، در روزهای غیرتعطیل و در نیمه نخست سال از 9 صبح تا 18 است.

ادامه مطلب

اخبار

سامان‌دهی بافت قدیمی شهری در آذربایجان غربی در اولویت قرار گیرد

منتشر شده

در

توسط

دروازه‌های تاریخی میدان امام ارومیه میراث فرهنگی بنای تاریخی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: یکی از معضلات شهری استان بافت قدیمی در مرکز شهر بوده و ساماندهی مرکز شهر باید در اولویت قرار گیرد.

به‌گزارش سرزمین پدری از میراث آریا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، در دیدار با رسول عطائی، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اظهار کرد: سامان‌دهی بافت قدیمی که در مرکز شهر قرار دارد به لحاظ جذابیت بصری و توسعه سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه افزود: برای حل این موضوع هماهنگی دستگاه‌های مرتبط لازم و ضروری است تا ضمن ساماندهی بافت تاریخی مشکلات ساکنان نیز تسهیل شود.

او ادامه داد: یکی دیگر از مسائل قابل توجه توسعه مسیر آزادراه تبریز_ارومیه است که به لحاظ اهمیت منطقه‌ای و جغرافیایی و ضرورت توسعه مسیرهای ارتباطی در استان و نیز تقویت زیرساخت‌های گردشگری در اولویت کاری باید باشد.

ادامه مطلب

برترین ها